خلاصة:
یکی از شاخصه های انسان در مقایسه با سایرموجودات، دارا بودن حس عاطفه است.
این توانمندی یکی از الزامات زندگی اجتماعی انسان می باشد. انسان ها با وجود عواطف و
دلبستگی ها با یکدیگر زندگی تشکیل میدهند و با فداکاری و گذشت این زندگی را ادامه
میدهند و به پرورش کودکان شان جهت ابقای نسل با فداکاری گردن می نهند. در قرآن
کریم و روایتهای متعدد از ائمّه(ع) به دفعات به ویژگیهای مطلوبی نظیر مهربانی، از خود
گذشتگی، محبّت، غضب در برابر ظلم و ایستادگی در مقابل خصوصیات نامطلوب همانند
کینه توزی، تنگ نظری و سایر معضلات اخلاقی دیگر موکدا توصیه شده است. با توجه به
مهم بودن این مسائل در حیطهتعلیم و تربیت فرزندان و تعداد بالای شیوه های ایجابی-عاطفی
که در مقوله تربیت فرزندان وجود دارد و همچنین مجهول بودن روشهای سلبی-عاطفی که
تحت نام شیوه های عاطفی آسیب رسان در حوزه تربیت کودک از آن یاد می شود، این
تحقیق تلاش می کند که با شیوه توصیفیـ تحلیلی و با تکیه بر منابع دینی به بیان و توضیح
اهم روشهای عاطفی آسیب زننده در تربیت کودکان بپردازد. نتایج این مطالعه حاکی از
اینست که مخرب ترین رفتار آسیب زننده تبعیض و فرق قایل شدن بین فرزندان و تحقیر و
کوچک شماری آنان زمانی که در جمعی هستند می باشد که با شیوه هایی نظیر مسخره
کردن، ملامت نمودن و سایر شیوه های نامطلوب و آسیب زا نشان داد ه می شود. در مقابل، راه کارهایی همانند احترام به شخصیّت کودک، مهم دانستن احساسات او و اجتناب از
تبعیض، راهکارهای مقابله با این مشکلات محسوب می گردد.
ملخص الجهاز:
بررسی رفتارهای عاطفی آسیب زننده در تربیت کودکان با تکیه بر آیات قرآن کریم و احادیث ائمّه (ع) تاریخ دریافت: 18/ 05/ 1402 تاریخ پذیرش: 26/ 06/ 1402 صفورا سلیمان پور 1 چکیده یکی از شاخصه های انسان در مقایسه با سایر موجودات، دارا بودن حس عاطفه است.
نتایج این مطالعه حاکی از اینست که مخرب ترین رفتار آسیب زننده تبعیض و فرق قایل شدن بین فرزندان و تحقیر و کوچک شماری آنان زمانی که در جمعی هستند می باشد که با شیوه هایی نظیر مسخره کردن، ملامت نمودن و سایر شیوه های نامطلوب و آسیب زا نشان داد ه می شود.
کلید واژگان: تربیت کودکان ، رفتارهای عاطفی آسیب زننده، روایات و آیات قرآن، احادیث ائمّه(ع) مقدمه انسان با یک تمایل ذاتی لذّت را طلب می کند و همیشه جهت دستیابی به آن در تکاپو است.
معنای عاطفه توجّه و میل است (شیروانی، اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن،1379: ص184) و به حسی گفته می شود که در ارتباط با یک موجود زندة دارای شعور، ایجاد و او را بر می انگیزد تا در راستای منافع آن فرد حرکتی کند و حس همدردی یا حس شفقت خود را بر او ابراز نماید (کانون نشر و ترویج ، سیری در سپهر اخلاق، 1389: ج 2 ، ص544) .
والدین و مربّیان زیادی جهت حصول تربیتی که خود بدان باور دارند و قبولش دارند و همچنین داشتن کودکانی اطاعت گر و دارای انظباط به این رفتار متوسل می شوند، غافل از اینکه حقیر نمودن و توهین کردن آسیب های جبران ناپذیر بر روح و روان کودک میگذارد، بخصوص اگر این رفتار در مقابل سایرین صورت بگیرد.