خلاصة:
موضوع توسعه صنعتی و بازار به قدری حائز اهمیت است که بدون آن، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار نیز بیشتر شبیه به یک رویا می ماند مطالعه کشورهای پیشرو اقتصادی جهان ثابت میکند که بدون توسعه صنعتی و اتکای اقتصاد بر صنعت، نمیتوان انتظار حل مصائب اقتصادی همچون بیکاری را داشت. در برنامههای توسعهای کشور سیاست صنعتی مشخص به چشم نمیخورد. تداخل و موازی کاری در بدنه سازمانی صنعت، ابهام و پیچیدگی در شرح اختیارات و وظایف سازمانهای مرتبط با صنعت و توسعه صنعتی و تقویت رابطه بازی به جای ضابطه، رخوت صنعت را طی این سالها تشدید کرده است. سیاستهای ارزی غلط را نیز باید ذیل این عنوان قرار داد. در حالی که به ظاهر برنامهها برای توسعه صنعت اجرا میشد اما در مقام عمل سیاستهای ارزی خلاف توسعه صنعت حرکت میکردند و صادرات صنعتی را تحت فشار قرار میدادند. استراتژی توسعه بازار مستلزم گسترش بازار بالقوه از طریق کاربران جدید یا استفادههای جدید است. کاربران جدید میتوانند به عنوان بخشهای جغرافیایی جدید، بخشهای جمعیتی جدید، بخشهای جدید سازمانی یا بخشهای روانشناسی جدید تعریف شود کلیدیترین مبحث در موضوع توسعه بازار، شناخت عملکرد فعلی ما در مقابل آنچه میخواهیم عملکرد آینده ما باشد، میباشد. توسعه بازار، استفاده از محصول یا خدمتی که موجود است برای جذب بازاری جدید است، در حالی که نفوذ در بازار، تلاش برای کاوش عمیق تر در یک بازار موجود است تصمیمگیری شامل بیان درست اهداف، تعیین راه حلهای مختلف و ممکن، ارزیابی امکان پذیری آنان، ارزیابی عواقب و نتایج ناشی از اجرای هر یک از راه حلها و بالاخره انتخاب و اجرای آن میباشد. کیفیت مدیریت اساسا تابع کیفیت تصمیمگیری است زیرا کیفیت طرح و برنامهها، اثربخشی و کارآمدی راهبردها و کیفیت نتایجی که از اعمال آنها بدست میآید همگی تابع کیفیت تصمیماتی است که مدیر اتخاذ مینماید. در اکثر موارد تصمیم گیریها وقتی مطلوب و مورد رضایت تصمیم گیرنده است که تصمیمگیری براساس چندین معیار مورد بررسی قرار گرفته باشد. معیارها ممکن است کمی یا کیفی باشند. در روشهای تصمیمگیری چند معیاره که در دهههای اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چند معیار سنجش استفاده می شود.