خلاصة:
دادن مسئولیت به دانش آموزان، لطف بزرگی است که معلمان می توانند در حق آنها بکنند. بسیاری از دانش آموزان در کلاس های درس، علاقمند به این هستند که مسئولیتی را بپذیرند و برای آن خودشان را نشان دهند و به وظیفه خود به خوبی عمل کنند. در این بین دانش آموزانی نیز هستند که علاقه ای به پذیرش مسئولیت ندارند و معلمان باید وظایفی را برای آنها نیز مشخص کنند تا ترس پذیرش مسئولیت در آنها از بین برود. مسئولیت پذیری به معنای قبول مسئولیت و انجام وظایف به درستی و به موقع است. مسئولیت پذیری به دانش و آگاهی شخص درباره وظایف و نقش هایش وابسته است و یکی از مهارت های مهمی است که در توسعه فردی و رشد شخصی شما تاثیرگذار است. یکی از رهبردهای مهم معلمان برای پذیرش مسئولیت به دانش آموز، می تواند انتخاب همیار معلم از بین آنها باشد. این کار علاوه بر ایجاد انگیزه بسیار بالا در دانش آموزان، باعث می شود آنها مسئولیت هایی را بپذیرند و برای درست انجام دادن آنها تلاش کنند. با توجه به اهمیت مسئولیت پذیری، این مقاله به بررسی بررسی نقش همیار معلم در کلاس های درس مقطع ابتدایی و تاثیر همیار معلم بودن بر مسئولیت پذیر شدن دانش آموزان می پردازد.