خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسه خلاقیت، تحول اجتماعی و گرایش مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان کلاسهای تک پایه و چندپایه ابتدایی شهرستان ایوان انجام گرفت. روش پژوهش از جمله تحقیقات توصیفی و از نوع علی-مقایسهای میباشد. جامعه پژوهش از کلیه دانش آموزان کلاسهای چند پایه و تک پایه شهر ایوان در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل شد. حجم نمونه 744 نفر (132 نفر پسر پنجم، 118 نفر دختر پنجم، 127 نفر پسر ششم، 127 نفر دختر ششم از کلاسهای تک پایه) و (59 نفر پسر پنجم، 59 نفر دختر پنجم، 59 نفر پسر ششم و 63 نفر دختر ششم از کلاسهای چندپایه) با شیوه چند مرحلهای (خوشهای و طبقهای) انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی (1372)، مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1984) و پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه (1396) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری در نرم افزار spss26 استفاده گردید. مطابق با یافتههای پژوهش بین خلاقیت، تحول اجتماعی و گرایش مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان کلاسهای تک پایه و چندپایه ابتدایی شهرستان ایوان تفاوت وجود دارد، (01/>p، 70/37=F)، تحول اجتماعی (01/>p، 38/61=F) و گرایش مثبت نسبت به مدرسه (01/>p، 68/15=F). این تفاوت در متغیر خلاقیت و تحول اجتماعی در اکثر گروهها به نفع کلاسهای تک پایه و در متغیر گرایش مثبت نسبت به مدرسه به نفع کلاسهای چند پایه است (01/>p). در مجموع چنین به نظر میرسد که دانش آموزان مدارس شهری (تک پایه) از خلاقیت و رشد اجتماعی بیشتری برخوردارند اما دانش آموزان روستا و عشایر (چندپایه) مدرسه خود را بیشتر دوست دارند.
The purpose of this research was to compare creativity, social transformation and positive attitude towards school in single-grade and multi-grade elementary school students in Ivan city. The research method was a descriptive and causal-comparative type of research. The current research population was all multi-grade and single-grade classes in Ivan city in the academic year of 1402-1403. The sample size is 744 people with a multi-stage method. The research tools were Abedi creativity assessment questionnaire (1372), Vineland social growth scale (1984) and positive orientation towards school questionnaire (1396). Independent t-test and multivariate analysis of variance were used for data analysis in spss26 software. According to the findings of the research, there is a difference between creativity, social transformation and positive attitude towards school in students of single-grade and multi-grade elementary classes in Ivan city (p01, F=15/68). This difference in the variable of creativity and social transformation in most groups is in favor of single-grade classes and in the variable of positive attitude towards school in favor of multi-grade classes (p<01). In general, it seems that urban schools (single-grade) have more creativity and social development, but rural and nomadic students (multi-grade) like their school more.