خلاصة:
همانطور که می دانیم پس از نهاد خانه و خانواده که کانون پر مهر و محبت پدر و مادر است مدرسه مهم ترین مکان برای
تعلیم و تربیت است جائی که محل بروز و ظهور رسالت خطیر معلمی است که اگر او معلمی کند راه انحراف بسته می شود و
در زندانها مسدود می گردد. مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالت های مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده است.
این پژوهش با بهره گیری از روش های نوین مدیریتی و مشارکت سایر عوامل موثر در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی و
ارتقاء تحصیلی دانش آموزان مدرسه پزشکان تهیه و تنظیم شده است و در آن بر نقش روابط اجتماعی_انسانی مدیران و عوامل 0
موّثر در جلب اعتماد و مشارکت مخاطبین تاکید شده است که در این راستا پس از شناسایی فرصتها و تهدیدها و بهره گیری
از فرصت هایی همچون شورای مدرسه و شورای معلمان و انجمن اولیا و شورای دانش آموزی و با برگزاری کلاس های آموزش
خانواده برای اولیا» در وصول به اهداف تعیین شده» موفقیت هایی حاصل گردید.
مسئله روابط اجتماعی_انسانی مدیران موضوعی است که در رابطه با آن تجارب روایتی زیادی تدوین می گردد. همچنین در
رابطه با موضوع جلب اعتماد و مشارکت اولیا و دانش آموزان نیز می بایست از تجربیات تربیتی همکاران بهره مند شد. فرهنگیان
و معلمان همواره تجارب روایتی خود را در این رابطه در معرض سایر همکاران این رشته قرار داده آند. در پژوهش عملی حاضر
نیز تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود. چرا که در نظر دارم این تجربه در اختیار همه همکاران
قرار گیرد.
معلمان یکی از افراد کلیدی هستند که نقش مهمی در پرورش نیروهای فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی در زندگی دانش آموزان
دارند و می توانند دانش آموزان را که جزئی از افراد جامعه هستند و درآینده نقش ایفا می کنند هدایت و راهنمایی کنند تا
بتوانند آینده ی جامعه خود را به دست خود رقم زنند
با توجه به تجارب روایتی پیرامون مسئله روابط اجتماعی_انسانی مدیران به دست آمده می توان گفت نظرات همکاران فرهنگی
راجع به روابط اجتماعی_انسانی مدیرآن در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث
روابط انسانی مدیران و جلب اعتماد و مشارکت اولیا و دانش آموزان با محوریت سند تحول بنیادین مطرح گردد. و نتایج
تحقیقات به صورت مستندات نظری ارائه گردد.