خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی امکان پیشبینی تاثیر تابآوری تحصیلی بر اساس جو روانی اجتماعی دانشآموزان است. میزان موفقیت
هر دانشآموز در تحصیل, یکی از مهمترین دغدغههای هر نظام آموزشی است. عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام
آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است؛ بنابراین» نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد دانست که عملکرد تحصیلی
دانشآموزان آن در دورههای مختلف بیشترین و بالاترین رقم را نشان دهد .متغیرهای متعددی میتوانند با تاثیرگذاری بر عملکرد تحصیلی
دانش آموزان به شکست تحصیلی آنها منجر شوند. نتایج پژوهشها نشان میدهد که بین تابآوری و جو روانی اجتماعی رابطه مثبت و
معنیدار وجود دارد. تابآوری تحصیلی میتواند پیشرفت تحصیلی و جو روانی اجتماعی را پیشبینی کند و با افزایش میزان تابآوری,
میزان جو روانی همچنین پیشرفت تحصیلی نیز افزایش مییابد. همچنین» تابآوری تحصیلی با عزت نفس رابطهای مثبت دارد. بین
تاب آوری تحصیلی با حمایت اجتماعی و ابعاد حمایت خانواده» حمایت دوستان و حمایت اشخاص مهم» رابطه مثبتی وجود دارد.در نتیجه
می توان بیان کرد متغیرهای روانی- اجتماعی نقش مهمی در پیشبینی جو روانی اجتماعی دانشآموزان دارند.