خلاصة:
هدف پژوهش حاضر درمان عصب- روانشناختی بر درک مطلب و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود ، پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون، با گروه کنترل و جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی مقطع ابتدایی ساکن شهر تربت جام در سال تحصیلی 1400- 1401 بودند، و حجم نمونه 30 نفر دانش آموز دختر پایه دوم مقطع ابتدایی (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش وکنترل به صورت جایگزینی تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرسشنامه مقیاس حافظه فعال جیوا ، اسکوئیت و گیو (2001) و مقیاس درک متن کرمی نوری و همکاران (1388) و مورد استفاده قرار گرفت.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل وتجزیه قرار گرفت .نتایج نشان داد که درمان عصب روانشناختی در درک مطلب دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاثیرمثبت دارد . درمان عصب روانشناختی در درک مطلب دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاثیرمثبت دارد.