خلاصة:
معمای تقسیم سود همواره یکی از مورد توجهترین عناوین در بین پژوهشگران بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توزیع سود نقدی بین سهامداران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که با استفاده از اطلاعات 145 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که به صورت هدفمند انتخاب شدند، در فاصله زمانی 1395 تا 1401 صورت پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است.
در این پژوهش از سه بعد سرمایه اجتماعی شناختی، رابطه ای و ساختاری بهره گیری گردیده و تاثیر این سه متغیر بصورت مجزا بر توزیع سود نقدی بین سهامداران بررسی گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که سرمایه اجتماعی شناختی، سرمایه اجتماعی رابطه ای و سرمایه اجتماعی ساختاری دارای تاثیر مثبت و معناداری بر توزیع سود نقدی بین سهامداران بوده و موجب افزایش سود تقسیمی شرکت ها در بین سهامداران می گردد. بنابراین نتایج پژوهش موید نقش مثبت و معنادار سرمایه
اجتماعی بر توزیع سود نقدی بین سهامداران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.