خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه چالشها و فرصت های آموزش مجازی در کلاس های چندپایه می باشد. با توجه به هدف این پژوهش روش مورد استفاده توصیفی می باشد و جمع آوری اطلاعات با استفاده از اسناد، تحقیقات انجام شده و نظر کارشناسان است. یافتهها شامل چالشها و فرصت های آموزش مجازی در کلاس های چندپایه می باشند. نتایج پژوهش نشان داد که عدم رضایت مندی معلمان، کمبود آموزش های ضمن خدمت، مشغله کاری معلمان، نبود کادر آموزش دیده، عدم توجه مسئولان به کلاس های چندپایه، نامناسب بودن فضای آموزشی در کلاس های چندپایه، بی ثباتی نیروی آموزشی (معلم) در کلاس های چندپایه، عدم همکاری و مشارکت والدین با معلم و مدرسه، کم انگیزه بودن دانش آموزان، را نیز می توان به عنوان چالش های جانبی و اثرگذار بر آموزش معلم در این کلاسها برشمرد که با ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و شبکه ای باید به صورت موازی صورت گیرد، تا بتوان در حداقل زمان از آنها بهره برداری کرد و لازم است این دو به صورت موازی هم حرکت کرده و گسترش یابند.