خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمالگرایی و عاطفه منفی و تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دوره دوم متوسطه دارای مادر شاغل وخانه دار انجام شد. پژوهش حاضر در زمره پژوهش های علی مقایسه ای (پس رویدادی) قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر زابل در سال تحصیلی 1402- 1403 بود. با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای نمونهای به تعداد ۳7۰ نفر انتخاب شدند بدین صورت که 185 نفر دانشآموزان دارای مادر خانه دار و 185 نفر دانشآموزان دارای مادر شاغل بودند. سپس پرسشنامه های استاندارد تنظیم شناختی هیجانی گراس، مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی واتسون و کمالگرایی فراست در بین آزمودنی ها توزیع گردید. یافتهها نشان داد که دانشآموزان دارای مادر شاغل نمرات بالاتری را در متغیر کمالگرایی ، اریابی مجددو عاطفه مثبت کسب نمودند، همین طور دانش آموزان دارای مادر خانه دار نمرات بالاتری را در متغیر عاطفه منفی و سرکوبی کسب نمودند. با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد به منظور کاهش کمالگرایی منفی در دانشآموزان دارای مادر شاغل و همینطور کاهش عاطفه منفی و سرکوبی هیجانی در دانش آموزان دارای مادر خانه دار آموزش های مناسب برای مادران و دانش آموزان طراحی و اجرا گردد.