خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی دقیق موضوع تخریبگری کنترل نشده و بررسی نقش مفهوم تاب آوری در کنترل
این پدیده به عنوان یک فرایند تخریبگر میباشد. پژوهش به شیوه تحلیل روایی و کتابخانهای صورت گرفته و
ابزار گردآوری دادهها، مطالعات گوناگون و یادداشتهای روزانه 2 نفر از دانشجو معلمان رشته مشاوره دانشگاه
فرهنگیان بوده که در طی یک نیم سال تحصیلی در شهر اصفهان به کارورزی مشغول بودهاند. این دانشجو
معلمان ،گزارشهایی از پدیدهای شبیه به وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیاء با ارزش یا اموال
عمومی در مدارس گرد آوری نمودهاند .از طرفی با بررسی مفهوم تاب آوری و نمود آن، در پایان ترم مطالب
مدنظر را مورد بازخوانی قرار داده و مفاهیم اصلی آن را استخراج و کدگذاری کردهاند. سپس این کدها را با
توجه به اشتراک معنایی، در چارچوب مفهومی مورد بحث قرار دادهاند. یافته ها مشخص میکند که این آسیب اجتماعی چالشهای بسیاری در سطوح مختلف جامعه میآفریند. بر این اساس لازم است که پیش از گسترش این آسیب اجتماعی و تبدیل آن به تخریبگری نهادین و سازمان یافته، در کنار آموزش رسمی و کاربست آن در مدارس تصمیمات جدی اتخاذ گردد تا بتوان نمود ثمرات این مسئله را در امر مهم پرورش مشاهده نمود.