خلاصة:
امروزه در عصری زندگی میکنیم که فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعاتی است که به وسیله رسانههای مختلف تولید میشود و در شرایط اشباع رسانهای قرار داریم. با توجه به اهمیت سواد رسانهای کشورهای مختلف آموزشهای لازم را از مدارس خود شروع کردهاند. در پژوهش حاضرء اثربخشی آموزش سواد رسانهای بر دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول ناحیه یک بندرعباس بررسی شده است. پژوهش به روش آزمایشی و با نمونهگیری مرحلهای و انتخاب گروههای آزمایش و کنترل, که تعداد هر کدام دانش آموز و انتخاب گروههای آزمایش و کنترل, که تعداد هر کدام دانش آموز دختر پایه هفتم مدارس دولتی ناحیه یک بندرعباس انجام گرفت و دوره آموزشی برای گروه آزمایش طی یک ترم به اجرا درآمد. براساس نتایج میانگین نمره کلی سواد رسانهای دانش آموزان در هر گروه آزمایشی و کنترل در سطح ضعیف قرار داشت. با اجرای دوره آموزش» میانگین نمره سواد رسانهای دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به کنترل افزایش یافته یعنی به سطح خوب رسید. میانگین نمره دانش آموزان گروه آزمایش در تواناییهای سواد رسانهای یعنی توانایی استفاده از رسانههاء تولید و ارسال پیام و تفکر انتقادی افزایش یافت. از این رو میتوان گفت که آموزش سواد رسانهای به ارتقاء تواناییهای دانش آموزان در سواد رسانهای دانشآموزان موثر است و توسعه در مدارس ضرورت دارد.