خلاصة:
برای رسیدن به هر موفّقیتی، آمادگی روحی و جسمی در کنار یکدیگر لازم اند و ارتباط این دو )جسم و روح( با هم را می توان به نقش نرم افزار و سخت افزار در کامپیوتر شبیه دانست؛ چرا که جسم، بدون روح، نعشی بیش نیست و روح هم بدون جسم، منشا اثری نخواهد بود. امّا داستان ارتباط این دو با هم، بسیار بالاتر از این تشبیه و نقشی که در زندگی دارند، است. همبستگی و الفت روح و جسم، به قدری است که به سختی می توان این دو را از هم تفکیک کرد، اگر چه هنوز با وجود پیشرفت های فراوان علوم مختلف، اثرگذاری این دو بر هم نیز به روشنی مشخّص نشده است . به دلایل بسیار مدرسه جایگاه اساسی برای سازماندهی و ارائه خدمات سلامت روان به دانش آموزان است. پژوهش نشان داده است که مدارس و معلمان در ارتقای سلامت روان، شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات روان شناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمک های تخصصی، نقش هایی اساسی دارند. نتایج نشان می دهد که گاه محیط های آموزشی مدارس و دانشگاه ها، نه تنها باعث سلامت روان نمی شود؛ بلکه تهدیدکننده سلامت روان نیز هست. چرا که شیوه های نامناسب، محتواها و برخوردهای نادرست باعث اضطراب، نگرانی، ناامنی و فشار روانی می شود.