خلاصة:
شرکتهای چندملیتی به عنوان شرکتهای فراملی، در چند دهه اخیر رشد گستردهای داشتند و بر تعداد آنها افزوده شده است. بسیاری از هلدینگهای بزرگ، به عنوان شرکتهای چندملیتی فعالیت تجاری انجام میدهند. در این پژوهش به روش کتابخانهای به بررسی نقش و جایگاه شرکتهای چندملیتی در تجارت بینالملل پرداختیم. با توجه به اینکه ادبیات حوزه شرکتهای چندملیتی با حوزه حقوق این شرکتها درهم آمیخته است، به این نتیجه رسیدیم که علیرغم تمامی انتقاداتی که به این شرکتها شده است، با توجه به رشد اقتصادی چشمگیری که در تجارت بدست آوردهاند، آینده درخشانی داشته و بسیاری از کشورها برای به دست آوردن دانش و فناوری، از حضور این شرکتها در کشورشان استقبال میکنند. در ایران، مسائل قانونی و حقوقی و زیرساختهای فنی و فرهنگی از جمله چالشهای مهمی است که مانعی برای حضور شرکتهای چندملیتی شده و از طرف دیگر وجود معادن و شرکتهای نفتی، نیروی کار دانشی و ارزان از جمله عواملی است که میتواند تسهیل کننده باشد. در پایان باید گفت که بسیاری از شرکتهای چندملیتی در صورتی که زیرساختهای ایران بهبود پیدا کند، ایران را به عنوان یکی از مقاصد خود در نظر دارند.