خلاصة:
فانتزیهای نوین، ادامهی اساطیر و قصههای عامیانهاند که با تاثیرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم از چهرهها و حوادث قصههای کهن الهام گرفتهاند. چهرههایی که از عالمی دیگر، از دنیایی که در چشم ما ناممکن جلوه میکنند، پا به دنیای واقعی مردم میگذارند و همانند چهرههای اساطیری، رفتاری از آنها سرمیزند که برای ما، دور از دسترس و ناشدنی مینماید. ویژگیها و اعمالی از آنها میبینیم که آرزوها و نیازهای حال و آیندهی ما را بازتاب میدهند، همچنان که اساطیر و حماسهها پاسخگوی پرسشها و بیانگر تشویشها و آرزوهای نیاکان ما بودند. اژدها در رمان عینکی برای اژدها، اثر محمدهادی محمدی، نمادی از افسانههای رو به فراموشی است که نویسنده قصد دارد با این رمان اهمیت افسانهها، حماسهها، قصههای عامیانه و... را به نسل جدید یادآور شود. در این مقاله کوشش شده است که اژدهای این رمان با اژدهایان اساطیری و حماسی (بهویژه در اشعار شاهنامه) مقایسه شود، وجوه تشابه و افتراق آنها بررسی گردد و کارکردهای اجتماعی اژدهای فانتزی تبیین شود. همچنین به این پرسش پاسخ داده شود که اگر هدف از این فانتزی جلب توجه نسل جوان به افسانههاست، چرا با وجود دو افسانهگوی فعال، یعنی بیبیترنج و ننهاژدها، در کل رمان حتی یکبار هم افسانهای از آنها نمیشنویم؟
Abstract:Modern fantasies are the continuation of myths and folk tales being directly or indirectly influenced and inspired by the characters and elements used in these genres. Characters from another world, which seem to us impossible, stepping into the real world of the people and their behaviours, like mythological characters, seem implausible and far from our access. The characteristics and actions of fantastic characters reflect our own dreams and desires, exactly like as the ancient myths and epics which have reflected our ancestors` concerns and wishes and answered their questions.In the novel Eyeglasses for the Dragon, by mohammadhadi mohammadi the author attempts to draw the attention of the new generation to the significance of legends, epics, folk tales, etc. In this article, an attempt has been made to compare the similarities and differences between the dragon in this novel and mythological-epic dragons (particularly the ones in the Shahnameh) and consequently answer this important question: if the purpose of the fantasy is drawing the attention of the young generation to fairy tales and the element of the dragon is supposed to appear in the fairy tale, why has the dragon not been mentioned even once in the whole novel despite the presence of the two story tellers in the novel, i.e. Bibi Torang and Naneh Ejdeha?