خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مهارت های تحصیلی و حمایت عاطفی در پیش بینی بهزیستی ذهنی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی جغتای بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پژوهش های همبستگی و از لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی جغتای برابر با ٨٦٤ نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ٢٦٤ نفر تعیین شد. نمونه گیری به شیوه در دسترس انجام گرفت. شرکت کنندگان به پرسشنامه های استاندارد بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (٢٠٠٣)، حمایت عاطفی ساکیز (٢٠٠٧) و پرسشنامه مهارت تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان (١٩٩٧) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با بهره گیری از بسته نرم افزاری ٢٦ SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مهارت های تحصیلی و مولفه های آن (مهارت برنامه ریزی و مدیریت وقت، روش های مطالعه، تمرکز، یادداشت برداری، خلاصه نویسی، آمادگی برای امتحان) و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی جغتای رابطه مثبت معنیداری (0/001> p) و بین حمایت عاطفی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی جغتای رابطه مثبت معنیداری (0/001> p) وجود دارد.