خلاصة:
در دنیای امروز، سلامت روانی به عنوان یک مسئله روزمره برای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه در محیط مدرسه که دانش آموزان با امر آموزش و تربیت روبرو هستند. این مقاله به بررسی رابطه بین سلامت روان و رضایت شغلی معلمان می پردازد. معلمان به عنوان عوامل اصلی در فرایند آموزش و پرورش، نقش حیاتی در توسعه شخصیت و رشد دانش آموزان دارند. بنابراین، سلامت روان و رضایت شغلی معلمان اهمیت بالایی دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه های استاندارد بهره گیری می شود. پرسشنامه سلامت عمومی که این پرسشنامه توسط گلدبرگ و ویلیامز (١٩٨٨ ) ارائه شد و هدف از طراحی آن کشف و شناسایی اختلال های روانی در مراکز و نهادهای گوناگون بوده است. پرسشنامه رضایت بریفیلد و روث که این پرسشنامه رضایت شغلی در سال ١٩٥١ توسط بریفیلد و روث به منظور سنجش میزان رضایت شغلی افراد ساخته شده است و شامل نوزده سوال پنج گزینه ای با گزینه های به شدت موافقم، موافقم، بلاتکلیفم، مخالفم و به شدت مخالفم است. روش تحقیق این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی است پژوهش حاضر از نظر رویکرد جزو تحقیقات کیفی و ابزار گردآوری این پژوهش کتابخانه ای، مقالات و سایتهای علمی معتبر میباشد. در این مقاله با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی , پیرامون موضوع مورد نظر، مطالب گرد آوری شده است