خلاصة:
باتوجه به مفهوم چسبندگی هزینههاء با کاهش فروش هزینهها متناسب با آن» کاهش نمییابد و این باعث افزایش هزینهها و کاهش
سود در دوره جاری میشود. به دلیل اهمیت سود برای استفاده کنندگان صورتهای مالیء مدیران شرکتها به نحوه تهیه و گزارش
سود توجه خاصی دارند و در مقابل رفتار و عکسالعمل سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان در برابر سود گزارششده. واکنش
متقابل از خود بروز میدهند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر اقلام تعهدی و چرخه عمر شرکت بر رابطه مدیریت سود و چسبندگی
هزینه در شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش تحقیق حاضر از منظر فرآیند اجرا از نوع کمی توصیفی 1
و بر مبنای هدف. از نوع تحقیقات توصیفی است. روش شناسی پژوهش هم آزنوع پس رویدادی (ازراه استفاده از داده های گذشته )
بوده و پس از اعمال محدودیتهای نمونه گیری » تعداد 61 شرکت طی سال های 1396-00 بررسی شده اند . برای آزمون فرضیه
های تحقیق از رگرسیون استفاده شده است. تجزیه تحلیل داده های آماری با استفاده از نرم افزار9 Eviews انجام شده است. پافته
ها حاکی از آن است که در فرضیه اول پژوهش: رابطه بین مدیریت سود و چسبندگی هزینه مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه حاصل
از آزمون» حاکی از آن است که رابطه بین مدیریت سود و چسبندگی هزینه تایید شده و در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته می شود.
در فرضیه دوم پژوهش: تاثیر اقلام تعهدی بر رابطه بین مدیریت سود و چسبندگی هزینه شرکت مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه
حاصل از آزمون» حاکی از آن است که تاثیر اقلام تعهدی بر رابطه بین مدیریت سود و چسبندگی هزینه شرکت تایید شده و در
نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته می شود. در فرضیه سوم پژوهش: رابطه بین مدیریت سود و چسبندگی هزینه در مراحل چرخه
عمر شرکت (تولدء رشد. بلوغ, افول) در مقایسه با مرحله رکود چرخه عمر شرکت. به طور معناداری متفاوت است. این فرضیه مورد
آزمون قرار گرفت. نتیجه حاصل از آزمون» حاکی از آن است که رابطه بین مدیریت سود و چسبندگی هزینه در مراحل چرخه عمر
شرکت (تولد. رشد. بلوغ افول) در مراحل چرخه عمر شرکت (تولد. رشد. بلوغ افول) در مقایسه با مرحله رکود چرخه عمر شرکت.
به طور معناداری متفاوت است در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته می شود.