خلاصة:
پژوهش حاضر از نوع پژوهش مروری می باشد و یک پژوهش کیفی است. هدف از این پژوهش نیز بررسی تاثیر مولفههای محیطی بر یادگیری دانش آموزان است. از آنجا که کودک بخش قابلتوجهی از زندگی خود را در محیط مدرسه سپری میکنده از مهمترین مسائل طراحی این گونه محیطها فراهمآوردن زمینههای رشد مناسب و تجارب مطلوب کودک در این فضاها است. روانشناسان محیط اعتقاد دارند که شرایط محیطی تاثیر انکارناپذیری بر رفتار و افکار انسانها دارند و شرایط کالبدی محیطهای آموزشی نیز رفتار کودکان را تحتتاثیر قرار میدهد. ایدهآل هر جامعهای است که کودکان خود را به بهترین نحو پرورش دهد و استعدادهایشان را شکوفا کند تا فردای بهتری را رقم بزنند. نیاز روز افزون کشور ما به گسترش فضاهای آموزشی همگام با افزایش جمعیت سبب ساخت فضاهایی با کیفیت آموزشی پایین گردیده و اغلب این فضاها با ویذگیهای روانشناختی کودکان و نوجوانان سازگار نیستند. یک فضای آموزشی مناسب و استاندارد میتواند بر یادگیری و همچنین خلقیات دانش آموزان تاثیر گذار باشد به همین دلیل است که پرداختن به کیفیت محیطهای آموزشی دارای اهمیت فراوان است. در نتیجه معماران میتوانند با مطاله الگوی رفتاری افراد وتوجه به جزییات و ویژگیهای محیطی موثر»ه سبب بهبود رشد ذهنیء عاطفی» اجتماعی و افزایش بازده آموزشی گردند.