خلاصة:
امروزه نظام آموزشی نیازمند الگوهای نوین و خالق آموزشی است تا دانش آموزان را برای مقابله با بحرانهای زندگی و بهره گیری از فر صتها و تواناییها و خلاقیتهای خویش آماده سازند. لذا دانش-آموزان باید به جای به خاطر سپردن,» قابلیت های چگونه آموختن از طریق تفکر و برخورد منظم با مسائل و مشکلات را به طریق علمی یاد بگیرند. برای تحقق چنین اهدافی با به کارگیری رو شهای فعال تدریس دانشآموزان درگیر مسائل زندگی می شوند و مسائلی که با زندگی واقعی آنها مرتبط با شد یاد می گیرند زیرا روشهای ابتکاری منطبق با زندگی» واقعیت آموزشی را جذابتر و رغبت و تلاش فراگیران را در یادگیری افزونتر میکند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش معکوس و راهبرد فراشناختی بر خودشکوفایی دانش آموزان و ارائه راهکارهای عملیاتی انجام شد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظرروش جمع آوری داده هاء نیمه آزمای شی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دب ستان امام < سین (ع) تهران در سال ۱۴۰۲ بودند که طبق ملاک های ورود شامل مدرک تحصیلی والدین دیپلم به بالاء دامنه سنی ۱۳ و ۱۴ سال و معدل ۱۵ و پایینتر در نیم سال اول و ملاک های خروج شامل عدم تمایل به شرکت در پژوهش بود. چون مقیاس اندازه گیری پیو سته وفر ضیه های پژوهش دو دامنه است در سطح اطمینان ۹۵ #طبق فرمول کوکرانء حجم نمونه ۴۵ نفر بود. ابزار گردآوری داده ها: پرسشنامه خودشکوفایی: در این پژوهش برای اندازه گیری خودشکوفایی از پرسشنامه جونز و کراندال (۱۹۸۶) که دارای ۱۵ سوّال ۶ گزینهای بود. پرسشنامه دارای ۶ گزینه طبق طیف لیکرت از کاملا مخالف (۱) تا کاملا موافق (ع۶) نمره گذاری شد. ضریب پایایی توسط اسماعیلخانیء نجاریان» مهرابیزاده (۱۳۸۰) با استفاده ازروش آلفای کرونباخ ۰/۴9 گزارش شده است. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار تو صیفی (فراوانی» در صد و میانگین) | ستفاده شد. همچنین جهت آزمون فر ضیه های پژوهش از آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر) استفاده شد. متغیرم ستقل (آموزش معکوس) بر روی گروه آزمایش اول و آموزش راهبردهای فراشناختی روی گروه آزمایش دوم اجرا شد و گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. در مرحله پس آزمون متغیر وابسته روی هر سه گروه آزمایش اولء آزمایش دوم و گروه کنترل اجرا و در مرحله پیگیری یعنی یک ماه پس از مرحله پس آزمون متغیرهای وابسته روی هر دو گروه آزمایشی اجرا شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و جهت آزمون فرضیه پژوهش از آمار استنباطی استفاده شد.