خلاصة:
هدف: حاکمیت دموکراتیک یک خواسته عمومی در دوره جدید است. نظامهای غیردموکراتیک در معرض سقوط و انقراض هستند. تمایز آنها در تعیینکنندگی و دخالت رأی مردم است. هدف مقاله پیشرو، بررسی جایگاه جمهوریت در دیدگاه رهبری است.
روششناسی پژوهش: برای کشف مؤلفههای جمهوریت در آثار رهبری با روش تحلیل مضمون، همه آثار ایشان در حد اشباع دادههای تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاند. ابتدا متون با دقت چندین بار مطالعه و عبارات مربوط استخراج شدند. سپس مضامین تحقیق در قالب مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر تعیین و جهت ارزیابی در اختیار متخصصان قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای تحقیق در قالب جداول مضامینپایه، سازماندهنده، فراگیر و شبکه مضامین نشان دادند که: 1- نظامسیاسی اسلام، دو ساحت دارد، ساحت الهی (ساحت صفات) و مردمی (ساحت انتخاب) که رابطه ارگانیک دارند و نافی یکدیگر نیستند. 2- خواست و اراده مردم، نقش کلیدی در جمهوری اسلامی دارد و منطق آن از نظام دموکراسی سکولار متمایز است. 3- حاکمیت قانون وجه مشخصه نظام مردم سالار و تأمینکننده حقوق مردم است. 4- مردم صرفاً مکلف به تبعیت نیستند، بلکه حق اساسی در ایجاد حاکمیت و نظارت بر عملکرد کارگزاران در تمام سطوح دارند.
نتیجهگیری: بررسی شش مؤلفه اساسی جمهوریت (مشروعیت، حاکمیتقانون، مشارکت مردم، برابری سیاسی، حقوق و آزادیها) در بیانات رهبری نشان داد که اندیشه سیاسی وی در باب نقش مردم به قرائتسوم در برابر دو ذهنیت ابزارانگاری مردم یا ابزارانگاری دین نزدیک است. مستندات از آثار ایشان در تضاد با دو قرائت مذکور هستند.
Purpose: Democracy is a public demand in the new ages and non-democratic Systems are on the verge of collapsing. These two systems have main differences from one another. The problem of this article is the state of Republicanism from the perspective of Ayatollah Khamenei.Method: In order to discover the components of republicanism, His works have been investigated with thematic analysis method Findings: The findings of the research, formed of tables of basic, organizer, comprehensive themes and network of themes are showed that: A- The legitimacy of the political system of Islam has two areas, the divine area (the area of attributes) and the people's area (the area of recognition and election), which have an organic relation and do not operate one another. B- People's will plays a key role and its logic is different from the secular democratic systems. C- Legality is its fundamental trait which provides people’s rights. D. People are not only obliged to obey, but they have the right to create governance and monitor the performance of agents at all levels. E- Agents are accountable for their performance. F- The positions are temporary, the agents are directly and indirectly elected by the people.Consequence: Explanation the components of Republicanism from Ayatollah Khamenei's point of view can change the social and organizational approach in the field of decision-making and a step towards ending the challenge of the relation between Republicanism and Islamism. The documents of his works are in conflict with two readings of the relation between people and religion (Instrumentation of people and Instrumentation of religion)
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي «پژوهشنامه انقلاب اسلامي » Pažuhešhnâme-ye Enghelâbe Eslâmi سال سيزدهم : شماره ٤٦، بهار ١٤٠٢ A Quarterly Scientific Journal on Islamic Revolution صفحات : ٢٣- ٤٣ Vol 13, No 46, Spring 2023 شناسه ديجيتال (DOI): ٢٠٢٢٢٦٨٠٩٣٥٣٧.
نتيجه گيري: بررسي شش مؤلفه اساسي جمهوريـت (مشـروعيت ، حاکميت قـانون ، مشـارکت مـردم ، برابـري سياسي ، حقوق و آزادي ها) در بيانات رهبري نشان داد که انديشه سياسي وي در باب نقش مردم به قرائت سوم در برابر دو ذهنيت ابزارانگاري مردم يا ابزارانگاري دين نزديک است .
با توجه به اين که مردم سالاري ديني هنوز به لحاظ نظري و کارآمدي در عرصه داخلي و جهـاني بـا چالش هاي جدي مواجه است ، تلاش در جهت تبيين نظري آن ، دو کارکرد مهم در ثبات سياسي و تحديـد قدرت دارد.
فصلنامه علمي «پژوهشنامه انقلاب اسلامي»، سال سيزدهم ، شماره ٤٦، بهار ١٤٠٢ بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد به مشـارکت مـردم اسـت (خامنه اي، ١٣٨٧/٩/٢٤).
فصلنامه علمي «پژوهشنامه انقلاب اسلامي»، سال سيزدهم ، شماره ٤٦، بهار ١٤٠٢ ميکنند اين مردم سالاري فقط پاي صندوق رأي و انتخابات است ؛ آن [تنها] سالار زندگي اجتماعي خود هستند.
مشروعيت نظام سياسي و قـانون مشارکت مردم است (خامنه اي، ١٣٩٠/٧/٢٠).
مشروعيت نظام سياسي و قانون اساسي به اراده مردم وابسته است ٦٥-١.
نظام سياسي و قانون اساسي به لحاظ تأسيس و تداوم وابسته به اراده و مشارکت مردم است (خامنه اي، ١٣٩٠/٧/٢٠).
“From the elected guardian of the people to Religious Democracy: Investigating the People's Place in the Velayat System from the Perspective of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei”, Journal of Islamic Revolution, Vol. 9, No. 33: 1-14.