خلاصة:
با منابع تغذیه ی اندیشه نگارنده (گان) از دو مهم فمینیسم و نو فرمالیسم در پیشاذهن برای بیان مسئله در این پژوهش اذعان داشته با انتخاب یکی از مهجور باقی ماندگان ادییات کلاسیک ایرانی-پهلوی (یادگار زریران) به جهت تشکل یک رویکرد نظری نو در مبحث تعزیه به مثابه تئاتر چیزی بر پا ساخته تا هم یادگاری نیک بماند و هم در اینجا سر کلیدواژه اصلی ما با روح هنر به جای هنرا پر تکرار در تازه در اندیشمندی هنرمندان معاصر باب سازد و قسم کاربردی تحقیق ما با تنیدگی در عالم تئاتردرمانی به میحقی ابداعی و نوین میرسد که " (هنر) قهرمان درمانی" نام خواهد گرفت و گواهی داده که ما از همّت عبدالرضا ناصر مقدسی خصوصا با کتاب عصب-اسطوره درمانی؛ بسیار بهره جستیم. روش تحقیق نیز از منابع کتابخانهای و تجارب میدانی (پادفمینیستی) هر دو بهره برد سپس داده سازیهایی کرده و کارمان کیفی» توصیفی و تحلیلی خاتمه مییابد و پس از تحلیلات در بخش جمع بندی نتیجه کوششمان بر این میرسد تا بحث هنر درمانی در ایران زمین آمری کاربردی تر شده و خرافاتش اندکی زدوده گردد تا ببینیم آیا اصلا چیزی به نام هنر-قهرمان درمانی بحفی ممکن است؟؟ و اگر آری؛ آیندهاش به چه صورتی قابل مشاهده» پیشرفت و کنترل میباشد. امید که مفید واقع گردد.
In this research for my Statement of the question; the author was guided in this direction by the preconceptions of the two words feminism and neo-formalism, in order to form a new theoretical approach by choosing one of the abandoned remnants of Iranian-Pahlavi classical literature (Yadgar Zariran). In the topic of Ta'zia as a theater, which led to a memorial with this main keyword: the world of the soul of art?! For Purpose, But here, for the main purpose, we have always tried to present a new topic for the world of theater therapy and (art) therapeutic hero in a necessary aesthetics, and of course we also included reviews & the background with the efforts of Mr.Abdolreza Nasser Moghadasi came close to the book: Neuro-mythotherapy. And about my R.method we used library sources and field experiences (anti-feminist), made data and our work is qualitative, descriptive and analytical. In conclusion, we hope that as a result of this effort, the discussion of art therapy in Iran will become more practical, and the criticism will be more honest! And some superstitions should be removed to see if something called art-hero therapy is possible at all? If yes; How can its future be improved and controlled? Hope it will be useful..