خلاصة:
براساس نظریه مجموعه امنیتی منطقهای تا سال 2003، خاورمیانه دارای یک مجموعه امنیت منطقهای مستقل با سه زیرمجموعه امنیتی در شامات، خلیجفارس و مغرب بود؛ اما تحولات رویداده در منطقه ازجمله حمله آمریکا به عراق (2003)، وقوع بهار عربی (2011) و ظهور داعش (2014) و... باعث شده تا مجموعه امنیتی خاورمیانه دستخوش تغییر و تحولات مختلفی شود یکی از این تحولات، تولد یک زیرمجموعه امنیتی جدید با محوریت مسئله کُرد است. این مهم در سایه افزایش بازیگری کردها در خاورمیانه و بهخصوص در دو کشور عراق و سوریه روی داده است. کردها از سال 2003 بدینسو در چارچوب جمهوری فدرال عراق، فرصت یافتهاند حکومت نیمهخودمختار دهة 1990 خود را به حکومت فدرالی با نام حکومت اقلیم کردستان عراق تغییر دهند. از سوی دیگر اقلیم کردستان عراق بهعنوان یک بازیگر نوظهور منطقهای در تلاش بوده تا در حوزه اقتصادی، برنامههای توسعهای مختلفی را عملیاتی کنند. هرچند وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان در مقایسه با دیگر مناطق عراق از شرایط بهتری دارد، اما برنامههای مذکور با مشکلات و موانع مختلفی روبهرو بودهاند. مقاله پیش رو به پیچیدگیها و دشواریهای مختلفی که دولت اقلیم کردستان عراق در امر توسعه اقتصادی با آنها مواجه است خواهد پرداخت. سؤال اصلی این است که بودن در منطقه بحرانزای خاورمیانه چه تأثیری بر برنامه توسعه اقتصادی حکومت اقلیم کردستان داشته است؟ با بهرهگیری از روشهای توصیفی-تحلیلی و نیز کاربرد نظریه مجموعه امنیتی منطقهای درخواهیم یافت، توسعه اقتصادی اقلیم کردستان عراق عمدتاً متأثر از روابط قدرت میان بازیگران اصلی و وابستگیهای متقابل امنیتی در زیرمجموعه امنیتی جدید کُرد است لذا خلق نقشی پذیرفتهشده در این زیرمجموعه در سایه تنشزداییهای سیاسی-امنیتی و ایجاد مناسبات متعادل با بازیگران مختلف فرامنطقهای و منطقهای ضرورت اساسی این مهم است.
According to the regional security complex theory, until 2003, the Middle East had an independent regional security complex with three security sub-complexes in Leavant, Persian Gulf and Maghreb. The changes that happened in the region, including the US attack on Iraq (2003), the Arab Spring (2011) and ISIS (2014), etc., caused a series of security forces to undergo changes and transformations. A new security subcategory is centered on the Kurdish issue. This has happened in the shadow of the increasing role of the Kurds in the Middle East, especially in the two countries of Iraq and Syria. Since 2003, within the framework of the Federal Republic of Iraq, the Kurds have had the opportunity to change their semi-autonomous government of the 1990s to a federal government under the name of the Iraqi Kurdistan Regional Government. On the other hand, the Kurdistan region of Iraq, as an emerging regional actor, has been trying to implement various development programs in the economic field. Although the economic situation of the Kurdistan region is better compared to other regions of Iraq, the aforementioned programs have faced various problems and obstacles. The upcoming article will deal with the various complications and difficulties that the Kurdistan Regional Government of Iraq is facing in terms of economic development. The main question is, what has been the impact of being in the crisis-producing region of the Middle East on the economic development plan of the Kurdistan Regional Government? By using the descriptive-analytical methods as well as the application of the theory of the regional security complex, we will find that the economic development of the Kurdistan region of Iraq is mainly affected by the power relations between the main actors and security interdependencies in the new Kurdish security sub-group. Therefore, the creation of an accepted role in this sub-group in the shadow De-escalation of political-security tensions and establishing balanced relations with various extra-regional and regional actors is the basic necessity of this.