خلاصة:
نظام آموزشی ایران تلاش دارد آگاهی سیاسی دانشآموزان را درخصوص انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ... را افزایش دهد. سؤالی که مطرح میگردد این است که میزان آگاهی سیاسی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یاسوج درخصوص دفاع مقدس چقدر است؟ و چه ارتباطی بین آگاهی سیاسی و متغیرهای جنس، طبقه اجتماعی و میزان تحصیلات وجود دارد؟ روش پژوهش، روش کمّی با استفاده از شیوه گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه است. نمونه پژوهش شامل 445 دانشآموز مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج در بازه زمانی مهر 1400 تا مهر 1401 میباشد که به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران انتخاب گردیدند. تأیید روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید علوم سیاسی و علوم اجتماعی صورتگرفت و برای سنجش پایایی آن یک مطالعه پیشآهنگ انجام شد. یافتههای پژوهش نشان دادند بهطورکلی نمره آگاهی سیاسی همه دانشآموزان از میانگین کمتر است. همچنین آگاهی سیاسی دانشآموزان نسبت به چهرهها و شخصیتهای سیاسی بیشترین میانگین را در بین ابعاد چهارگانه متغیر آگاهی سیاسی داشت.
Iran's educational system is trying to increase students' political awareness regarding the Islamic revolution, holy defense, etc. The question that is raised may be taken as: What is the level of political awareness of the upper secondary school students in Yasouj city regarding sacred defense? And what is the relationship between political awareness and the variables of gender, social class and level of education? The research method is a quantitative method using the method of collecting information in the form of questionnaire. The research sample includes 445 students of Yasuj city during the period October 1400 to October 1401, who were selected by stratified random sampling and based on Cochran's formula. The formal validity of the questionnaire was confirmed by political science and social science professors, and a pilot study was conducted to measure its reliability. The findings of the research showed that the political awareness score of all students is lower than the average. Also, students' political awareness towards political figures had the highest average among the four dimensions of the political awareness variable.