خلاصة:
مسئله صدای زن یا زنان و حکم آن از لحاظ شریعت اسلام صورتهای مختلفی دارد که خفیفترین حالت آن از تکلم معمولی شروع میشود و تا تکخوانی در مقابل نامحرمان مرحلهبندی میشود. در خصوص تکلم معمولی زنان عدهای از فقهای متقدم با تمسک به آیات و روایاتی قائل به حرمت تکلم معمولی بودهاند بدیهی است از نظر این دسته از فقها خوانندگی زنان بهطریقاولی حرام میباشد؛ اما دیگر فقها قائلاند به اینکه آیات و روایاتی که دال بر حرمت تکلم معمولی زنان وجود دارد هیچیک توانایی اثبات حکم حرمت تکلم معمولی زنان را نداشته و وافی به مقصود قائلان به حرمت نیست؛ قائلین به حلیت تکلم میگویند فرقی بین خوانندگی زن یا مرد نیست اگر خواننده زن باشد و خوانندگی او منتهی به غنا و تحریک شهوت شود بهخصوص اگر در جمعهای مردانه و یا مختلط اجرا شود که دراین صورت حرام است ولی اگر خوانندگی زن غنا و تحریک شهوت نداشته باشد اشکالی ندارد.
ملخص الجهاز:
جمعى از مؤلفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام (فارسى)، بی تا، ج22، ص: 71) و چون کلّ وجود زن عورت است پس صدای او هم عورت است در نتیجه باید صدای زن پوشیده باشد و اینکه شنیدن این صدا برای مردان نامحرم هم حرام میباشد.
ب( خدشه در استدلال روایت نهیکننده از ابتدا به سلام اگر دقّت شود توجه به صدر روایت تکلیف ذیل آن را مشخّص میکند حضرت علی علیهالسلام هم مانند نبی اکرم صلواتاللهعلیه به زنها سلام میکردند و قطعاً جواب هم میشنیدند ولی به زنهای جوان یا سلام نمیکردند و یا ازروی کراهت قلبی بوده است یعنی حتی در ذیل روایت نمیگوید به زنهای جوان سلام نمیکردهاند میفرماید کراهت دارم که سلام کنم فلذا اگر حتی به زنهای جوان سلام نمیکردند این بهخاطر خوف از به گناه افتادن بوده و این دلیل نمیشود که این را سندی بر حرمت مطلق سلام کردن به همة زنها)چه خوف فتنه باشد چه نباشد) بگیریم(فلاحتی، مجتبی، موسیقی، فقه، انقلاب، تهدید یا فرصت، 1397ش، ص714) ج (خدشه در روایت عیّ بودن زنان: این روایت دارای شش احتمال میباشد که هیچکدام مربوط به حرمت مطلق سماع صوت زن نامحرم نیست.