خلاصة:
افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده دانش آاموزان دختر وخانواده های انها و سیستم مدیریت آموزش
وپرورش در ناحیه ۱ شهرکرد است . بطوریکه نگرانی عمیقی در بین اقشار جامعه و آموزش وپرورش ایجاد کرده
واینده نه چندان روشنی را رقم می زند. وآن را به یک مشکل روانی - اجتماعی تبدیل کرده است. در ناحیه ۱
شهرکرد به دلیل ازدیاد دلایل و عوامل مستعد کننده وهمچنین شواهد وحوادث گوناگون نشان می دهد که
آمار افت تحصیلی دانش آموزان دختر بالا تر برود . هدف اصلی این طرح تعیین شیوع افت تحصیلی دختران از نظر وضعیت خانواده با ابعاد گوناگون آن است.
ملخص الجهاز:
مي باشد متغير ملاک: شامل انگيزه تحصيل ومتغيرهاي پيش بيني شامل شـيوه هـاي برخـورد وتربيـت فرزنـدان ،ترکيـب خـانواده هـا ،يادگيري دروس ومحل يادگيري در محل سکونت ،استرس ونگراني هاي حاصله از رفتارهها و نگاههاي عامه پسند مردم ،نگـرش بـه زن وتحصيل زنان ،ساختار خانواده وروابط انها باهم ديگر جامعه ، نمونه آماري و روش نمونه گيري جامعه آماري اين پژوهش را دانش آموزان دختر ١٢-١٩ ساله فني و حرفه اي فرزانه ناحيه ١ شهرکرد را تشکيل مي دهد .
بررسي اولين حلقه زنجير اين تحقيق · دانش آموز دانش آموز هاي دوره فني و حرفه اي عمدتا جوان بوده و از خانواده هاي با ديدگاههاي متفـاوت و طبقـات متفـاوت و فرهنـگ متفاوت هستند يک نکته مشترک در بيشتر مدارس هنرستان دخترانه و دخترانه ناحيه ١ شهرکرد وجود داشت وان اينکه بيشـتر محصـلين از خانواد هاي بودند که در زماني نه چندان دور از روستا به شهر مهاجرت کرده اند و هنوز بخشي از درامد خانواده انها از راه کشاورزي تامين مي شود .
والدين از اين که فرزندانشان به هنگـام ورود بـه دوره هـاي فنـي و حرفـه اي دچار افت ميشود ، متعجب شده و سئوال ميکنند که چرا ديگر فرزندشان انگيزه اي براي درس خواندن نـدارد؟ در داخـل بيشـتر خانواده هاي شهر ناحيه ١ شهرکرد دلايل ضعف و مشکلات تحصيلي دانش آموزان عمدتا به مسائلي از قبيل تنبلـي و بـي خيـالي و بازيگوشي استناد ميشود اما قاطعانه دنبال علل وريشه ان را نمي گيرند .