خلاصة:
پیشرفت فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر سازمانهاء امر تصمیمگیری مدیران را بسیار پیچیده کرده است؛ همین امرء اهمیت تصمیمهای اخلاقی در سازمانهای فناوری اطلاعات را برجسته نموده و عدم رعایت آن میتواند در بردارندهی تبعات سوء بسیاری باشد. پژوهش حاضر با پرداختن به تاثیر تصمیمگیری اخلاقی در حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر دادههای کلان, مدل اخلاقی خود را ارائه داده است. بدین جهت» پژوهش حاضر از منظر نتایج» «کاربردی» و از نظر فرآیند اجرا و هدف» «کمی و تو صیفی» است و با استفاده از سناریوهای اخلاقی, دادههای آن گردآوری شده است. نمونه آماری این پژوهش را ۱۶۳ نفر از متخصصان فناوری اطلاعات در ردهی رئیس گروه و مدیر که با دادههای کلان تعامل دارند» تشکیل میدهد. نتایج پژوهش نشان میدهد متغیرهای اخلاقی نظیر «کانون کنترل و استحکام من» بر رفتار اخلاقی شرکت کنندگان تاثیرگذارند. از سوی دیگرء گرچه تاثیرگذاری مستقیم «عزت نفس و خودکا رآمدی» بر نیت اخلاقی در سناریوها مشاهده نشدء ولیکن تاثیرگذاری هر دو متغیر بر «استحکام من» قابل اشاره است. همچنین بر مبنای تحلیل نتایج» متغیر «ادراکک از احتمال فاششدن» که برای اولین بار در این پژوهش پیشنهاد شده است» تاثیر بسزایی بر نیت اخلاقی دارد. در انتهای پژوهش نیز تلاش شده است در قالب راهکارهای اجرایی در جهت کاهش مخاطرات اخلاقی ارائه شود.
With the advent of technology and its impact on organizations, managers’ decision-making
process has been complicated; this has made ethical decision-making a vital discourse in
information technology organizations, and the failure to comply with them can have many
negative consequences. Accordingly, this empirical study is an attempt to present a model of
individual ethical decision-making in the area of information technology with an emphasis
on big data. The present study is applied in terms of its objectives, quantitative and
descriptive in terms of its implementation process, and its required data have been collected
using ethical scenarios. The statistical sample of this research consists of 163 IT specialists,
i.e. CEO and managers who interact with big data. Results show that the variables of "locus
of control and ego strength" affect an individual’s ethical behavior. Although the variables of
"self-esteem and self-efficacy" do not directly affect an individual’s ethical behavior, they
both affect "ego strength". Moreover, the variable of "perceived probability of disclosure",
which has been proposed for the first time in this research, has a significant effect on ethical
intention. Finally, practical solutions are presented to reduce ethical risks.