خلاصة:
یکی از مباحث مهم در حوزه جامعهشناسی موضوع تغییرات فرهنگی میباشد که متأثر از عوامل مختلفی میباشد. یکی از عواملی که باعث ایجاد تغییرات فرهنگی در جامعه میشود وسایل ارتباطجمعی و بهویژه رسانههای اجتماعی جدید همچون شبکههای اجتماعی هستند که منجر به تغییر الگوی رفتاری جامعه میشوند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر نقش شبکههای اجتماعی در تغییرات فرهنگی بین نسلی در استان خوزستان میباشد. روش تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی؛ کمی و از نظر راهبردی و گردآوری دادهها، همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کل افراد 15 سال به بالای استان خوزستان است که بر اساس سرشماری سال 1395 برابر با 4710506 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای آن از طریق پرسشنامه محققساخته گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS21 تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس یافتههای بهدست آمده، بین استفاده از شبکههای اجتماعی و گرایش به ارزشهای فرامادی، ارزشهای مادی، نوع نگرش به هنجارهای خانواده، ارزشها و هنجارهای جنسیتی شهروندان خوزستانی در بین سه نسل رابطه معناداری وجود دارد. بهطور کلی نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بین استفاده از شبکههای اجتماعی همچون تلگرام، واتساپ، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و پیامرسان ایتا و سروش با تغییرات فرهنگی در استان خوزستان رابطه معناداری وجود دارد به این معنا که هر چه استفاده از این شبکههای اجتماعی بیشتر باشد شاهد تغییرات فرهنگی بیشتری در استان خوزستان خواهیم بود.
One of the important issues in the field of sociology is the issue of cultural change, which is influenced by various factors. One of the factors that cause cultural changes in society is the mass media and especially the new social media such as social networks that lead to changing the behavior of society. Accordingly, the main purpose of this study is the role of social networks in intergenerational cultural change in Khuzestan province. The present study is of the purpose type, applied and in terms of the nature of the correlation design. The statistical population of the present study was Khuzestan province. Data were collected through a questionnaire and analyzed using SPSS software under Windows. Based on the findings, there is a significant relationship between the use of social networks and the tendency to transcendental values, material values, attitudes toward family norms, values and gender norms of Khuzestan citizens among the three generations. In general, the results of this study showed that there is a significant relationship between the use of social networks such as Telegram, What Sapp, Facebook, Twitter, Instagram, Eta and Soroush messengers with cultural changes in Khuzestan province. This means that the more we use these social networks, the more cultural changes we will see in Khuzestan province.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل ١: مدل تجربي تأثير شبکه هاي اجتماعي در تغييرات فرهنگي Figure 1: Experimental Model of the Influence of Social Networks on Cultural Changes فرضيه هاي پژوهش ١- تغييرات فرهنگي در استان خوزستان بر حسب گروههاي سني متفاوت ميباشد.
جدول ٧: آزمون تفاوت ميانگين تغييرات فرهنگي شهروندان استان خوزستان برحسب محل سکونت Table 7: The Average Difference Test of the Cultural Changes of the Citizens of Khuzestan Province According to the Place of Residence متغير وابسته گروهها فراواني ميانگين انحراف معيار مقدار T معناداري P-Value T Std. Deviation Mean Frequency Groups DVeapreinadbelent تغييرات شهر ٣٢٨ ٢٩٦/٠٣٦٧ ٢٤/٩٢ 0/996 0/042 فرهنگي روستا ٥٦ ٢٩٨/٥٧١٤ ٢٥/٧٦ فرضيه ششم : بين استفاده از شبکه هاي اجتماعي با ميزان گرايش به ارزشهاي فرامادي ، ارزشهاي مادي، نوع نگرش به خانواده و هنجارها و ارزشهاي جنسيتي شهروندان در استان خوزستان رابطه معناداري وجود دارد.
جدول ٨: ماتريس همبستگي بين استفاده از شبکه هاي اجتماعي و مؤلفه هاي تغييرات فرهنگي در استان خوزستان Table 8: Correlation Matrix between the Use of Social Networks and the Components of Cultural Changes in Khuzestan Province شبکه هاي اجتماعي ضريب همبستگي پيرسون Social Networks نسل اول نسل دوم نسل سوم Third Second First Generation Generation Generation Pearson's Correlation Coefficient مقدار پيرسون ٠/١٤ 0/23 0/25 ارزشهاي فرامادي معناداري 0/000 0/004 0/001 مقدار پيرسون ٠/١٢ 0/15 0/26 ارزشهاي مادي معناداري 0/000 0/000 0/003 مقدار پيرسون ٠/١٣ 0/15 0/20 هنجارهاي خانواده معناداري 0/003 0/006 0/000 هنجارها و مقدار پيرسون ٠/١٦- ٠/١٩- -0/21 ارزشهاي جنسيتي معناداري 0/023 0/031 0/016 فرضيه هفتم : بين مدت زمان استفاده از شبکه هاي اجتماعي با ميزان گرايش به ارزشهاي فرامادي، ارزشهاي مادي، نوع نگرش به خانواده و هنجارها و ارزشهاي جنسيتي شهروندان در استان خوزستان رابطه ي معناداري وجود دارد.