خلاصة:
تجارت الکترونیک واژه ای است که امروزه در مقالات و متون بازرگانی و تجاری و رسانه های عمومی بسیار به گوش می رسد. این پدیده نوین، به دو علت نوپا بودن و کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد. همچنین، تجارت الکترونیک پدیده ای چند رشته ای است که از طرفی با پیشرفته ترین مفاهیم فناوری اطلاعات و از سوی دیگر با مباحثی مثل بازاریابی و فروش، مباحث مالی، و اقتصاد ی و حقوقی، پیوستگی دارد. از این رو، تعابیر متفاوتی از آن بدست می آید. برخی فکر می کنند، تجارت الکترونیک به معنی انجام امور تجاری بدون استفاده از اسناد و مدارک کاغذی است، برخی دیگر، تبلیغات از طریق اینترنت و حتی خود اینترنت را مترادف با تجارت الکترونیک میدانند،برخی تصور می کنند تجارت الکترونیک سفارش دادن کالاها و خدمات و خرید آنها به وسیله رایانه می باشد. همه دیدگاه های مذکور، بخشی از مفهوم تجارت الکترونیک را، پوشش می دهند، اما کامل نیستند.یکی از مهمترین دغدغه های مدیران هر سازمانی شناسایی انواع ریسک و مدیریت آن در هر بخش از سازمان می باشد. در راستای پیشرفت، ریسک هایی وجود دارد که باعث کندی سیر پیشرفت و یا جلوگیری از آن می شود. به تناسب افزایش ریسک، کار برای مدیر مجموعه و کنترل شرایط دشوار می شود. می توان بسیاری از شکست هایی که در پروژه ها روی می دهد، را به دلیل ریسک و عدم ثبات در محیط و درون سازمان یا شرکت دانست. ویژگی های رفتاری مدیران یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری درباره تامین مالی و ترکیب ساختار سرمایه شرکت است با افزایش رقابت و دشواری مدیریت در محیط های پیچیده سازمانی، سازمان ها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگی های ذاتی را در زمان تصمیم گیری های مهم لحاظ و تفکیک کنند مدیریت ریسک بخش مهمی از این فرایند تصمیم گیری را تشکیل می دهد . دستیابی به مزیت رقابتی بسیار وابسته به سیستم کنترل و مدیریت ریسک در سازمان است .در واقع، سازمان هایی که سیستم کنترل قوی و مدیریت ریسک دارند قادر به مقابله با رقبا می باشند. این امر به ویژه با افزایش رقابت پذیری در زمینه فناوری اطلاعات اهمیتی بسیار یافته به طوری که سازمان ها تمامی اهداف خود را در راستای دستیابی به عملکرد بهتر، در این زمینه قرار داده اند.