خلاصة:
با همهگیری کووید-۱۹ در جامعه، ترکیب منحصر بهفرد بحران سلامت عمومی, انزوای اجتماعی و رکود اقتصادی باعث اضطراب و استرس میشود که سبب ایجاد مشکلات روانی در دانشآموزان و حادتر شدن مشکلات موجود در آنها میگردد. در این زمینه. پژوهش حاضر به بررسی عوامل اثرگذار بر مشارکت دانش- آموزان در یادگیری آنلاین در طول همه گیری بیماری کووید-۱۹ با توجه به نظریه تبیین خود پرداخت. لذا به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش, دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهرستان تنکاین ۱۱ ۴۰۰ نفر) است. نمونهگیری بد روش تصادفی خوشهای انجام شد. برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهای شامل دو بخش استفاده گردید. مشارکت دانشآموزان با ۲۱ سوال برگرفته از پژوهش ریو (۲۰۱۳) و نظریه تبیین خود با سه مولفه استقلال ادراکشده» شایستگی ادراکشده و وابستگی ادراکشده بر اساس پرسشنامه ۲۱ سوالی تبیین خود دانشآموزان گاردیا و همکاران (۲۰۰۵) اندازه گیری شد. برای بررسی روایی از روش روایی محتوا و صوری استفاده گردید.پایایی پرسشنامه بهوسیله نرمافزار SPSS و بر اساس شاخص آلفای کرونباخ محاسبه گردید و برای کلیه متغیرها بیشتر از ۰/۷ مجاسبه گردید و تایید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش از دودسته روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. برای بررسی و توصیف سوالات عمومی ابزار سنجش از آمار توصیفی و برای بررسی سوالات اختصاصی و نحوه ارتباط متغیرها با یکدیگر از آمار استنباطی استفادهشده است. همچنین این پژوهش از فن مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) جهت آزمون فرضیهها و برازش مدل استفاده نمود. نتایج نشان داد استقلال ادراکشده بر مشارکت رفتاری,؛ شناختیء عاطفی و عامل دانشآموزانء شایستگی ادراکشده بر مشارکت شناختی, عاطفی و عامل دانشآموزان و وابستگی ادراکشده بر مشارکت رفتاری و عاطفی دانشآموزان در طول همهگیری بیماری کووید-۱۹ تاثیر دارد.