خلاصة:
انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی معمولا براساس محدودهها و حوزههای انتخابیه که برمبنای معیارهایی مثل مکان و جمعیت محدود شده» برگزار میشود. تعداد حوزهها و تعیین مرز آنهاء تاثیر مستقیم بر ترکیب مجلس و کارکرد آن دارد. لذا پیشزمینه برگزاری انتخابات» تقسیمبندی کشور به حوزههای انتخابیه است. عموما معیار ایجاد حوزه انتخابیه عامل جمعیت است. محدوده هر حوزه انتخابیه یک واحد اداری کامل یا ترکیبی از بخشهای به هم پیوسته دو یا چند واحد اداری است. پس, حوزهبندی انتخاباتی و توزیع کرسی نمایندگی با توجه به تاثیر آن بر نتیجه انتخابات. از مراحل بسیار مهم اجرای انتخابات محسوب میشود. در این میان» تعدیل در حوزهبندی انتخابات با معیارهای سیاسی چالشهای متعددی را متوجه نظام سیاسی یک کشور مینماید. این مقاله در پی تبیین. تحلیل و تنفید حوزهبندی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی در قانون مصوب ۱۳۹۵ افغانستان بوده و با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای به این پرسش پاسخ داده است که حوزهبندی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی در افغانستان براساس این قانون چگونه بود؟ اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولایتی با ری مستقیم مردم برگزیده میشد. ماده ۸۲ قانون اساسی حوزهبندی انتخابات ولسی جرگه و سایر امور مربوط به آن را به قانون عادی محول نموده بود. حوزه انتخابیه ولسی جرگه و شورای ولایتی در قوانین انتخاباتی پیشین» از زمان تصویب قانون اساسی (۱۳۸۲) تا وضع آخرین قانون انتخابات (۱۳۹۵)» براساس نظام اکثریتی چندکرسی با رای واحد غیرقابل انتقال «ولایت/ استان» بود؛ اما براساس بند ۲ ماده ۳۵ این قانون برخلاف حکم ماده ۸۲ قانون ی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی در پرتو قانون اساسی صلاحیت حوزهبندی انتخابات ولسیجرگه و شوراهای ولایتی به جای تبیین درست در متن قانون» به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار گردید. کمیسیون انتخابات نیز از میان ۲۳۴ ولایت تنها ولایت غزنی را به سه حوزه تقسیم کرد که این امر سیاسی بدون تصمیم حکومت وقت افغانستان را در تغییر حوزهبندی انتخابات بیشتر از پیش به نمایش گذاشت.