خلاصة:
هر خانواده اصلیترین جزء اجتماع بوده و دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده می باشد. توصیف دقیق ویژگی های
برای بهبود وضع خانواده و افراد آن مهمترین مسئله می باشد. هدف اصلی در این تحقیق تعیین رابطه تعارض خانواده با رفتار
امتناع دانش آمور از مدرسه است.جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر در منطقه ۱۸ تهران در سال
تحصیلی ۱۴۰۱ تشکیل داد که از این میان ۳۸۴ نفر انتخاب شدند و روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود.برای جمع
آوری داده نیز از دو مقیاس الگوهای رابطه خانوادگی (محیط خانواده) موس و موس (۱۹۹۴) ومقیاس تجدید نظر شده امتناع
از مدرسه توسط کرنی و سیلورمن (۱۹۹۳) استفاده شد.برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن از طریق نرم افزار
5 استفاده شد که نتایج نشان می دهد که نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که بین تعارض خانواده با رفتار امتناع
دانش آموز از مدرسه رابطه معناداری وجود دارد. میزان ضریب همبستگی (۰/۵۰۴) بدست آمده با فراوانی ۳۹۰ در سطح الفای
0/05 ممعنادار است. بنابراین با ۹٩ درصد اطمینان میتوان گفت که این فرضیه پذیرفته میشود. بین تعارض خانواده با رفتار
امتناع دانش آموز از مدرسه رابطه مستقیمی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
واژه های کلیدی: انسجام، ابرازگری ، تعارض، خانواده، مدرسه ، دانش آموز، امتناع از مدرسه ٤1 مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال ششم ، شماره ٥٨، اردیبهشت ١٤٠٣ مقدمه خانواده خود یکی از ارکان مهم آموزش و تأمین امنیت در جامعه است .
بنابراین #$ # مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال ششم ، شماره ٥٨، اردیبهشت ١٤٠٣ همانگونه که مطرح شد تاکنون پژوهشی به بررسی تاثیر مولفه تعارض خانواده بر رفتارهای امتناع از مدرسه دانش آموزان نپرداخته است .
به ویژه، این عبارت دانش آموزانی را که میزان زیادی از زمان مدرسه را از دست می دهند، آنهایی که دوره ها یا ساعاتی از یک روز مدرسه را از دست می دهند، آنهایی که به طور مداوم در آمدن به مدرسه تاخیر دارند، افرادی که رفتارهای اشتباه و ناسازگاری های متعددی را صبحگاهان، در تلاش برای غیبت از مدرسه انجام می دهند، افرادی که ترس افراطی از حضور در مدرسه را تجربه 1 ٤٨ 3-4Adams, McLucas, Mitchelson, Simpson, Dargue 3J5ablonski 36Maupin 37Gonzálvez, Giménez-Miralles, Vicent, Sanmartín 38Maupin مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال ششم ، شماره ٥٨، اردیبهشت ١٤٠٣ می کنند و نیز آنهایی که به طور مداوم از والدین می خواهند که آنها را از مدرسه خارج کنند، شامل می گردد)اوادابوزید، الگانزوری،ساید٢٠٢١٣،٩(.
جدول ٦نتایج آزمون رگرسیون چندگانه مربوط به متغیر پیش بین و ملاک مقادیر معناداری مقادیر تی ضرایب استاندارد شده ضرایب استاندارد نشده مدل بتا خطای استاندارد B 12/2٠٦ ٠/٠٠٠ ٠/١٥٢ ١/٨٥٠ ثابت ٠/٠٠٠ ١٣/٨٢٩ ٠/٥٦٩ ٠/٠٤٤ ٠/٤٣٨ ابرازگری خانواده ٥٦ مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی سال ششم ، شماره ٥٨، اردیبهشت ١٤٠٣ همانگونه که از جدول ٦ پیداست ، ردیف نخست متعلق به مقدار ثابت معادله میباشد که برابر ١/٨٥٠ است .