خلاصة:
این مقاله با هدف بررسی متنی تحلیل سوره قیامت بر اساس فرانقش بینافردی نظریة نقش گرای نظام مند هلیدی انجام شد. رویکرد نقش گرای هلیدی یکی از مهمترین دیدگاه هایی است که تاکنون بر اساس آن پژوهش های فراوانی در قرآن صورت گرفته است. رویکرد نقش گرای هلیدی ابزاری برای انتقال معانی و برقراری ارتباط در جامعه است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی در چارچوب دستور نقش گرای هالیدی، به مطالعه ی نحوه و چگونگی تبادل معنا بر اساس رویکرد نقش گرای بینا فردی درگفتگو های متناوب موجود در سوره قیامت می پردازد. نگارش حاضر سوره قیامت از جزء بیست نهم قرآن که بالغ بر 40 آیه و 68 بند است را بر اساس این رویکرد مورد تحلیل قرار داده است. نتایج این تحلیل بیانگر آن است که در فرانقش بینافردی که وجهیت در این نظریه بخش مهمی از ساختار وجهی را به خود اختصاص می دهد، نشان می دهد که غالب بند های این سوره، انتقال پیام با قطعیت از سوی خدواند متعال به مخاطبانش (بشر) به صورت ارائه اطلاعات در ساختار وجهیت خبری بوده و گوینده مسئولیت پیام را می پذیرد. البته نمونه های از بند مانند امری، پرسشی و قسم در این جرء وجود دارد که از بسامد کمتری برخوردار است. دراین سوره، از نظر زمان داری، زمان فرازمان و قطبیت مثبت دارای بیشترین بسامد هستند.
This article aims to Textual Analysis of Surah Al-Qiyama Based on the Interpersonal Transpersonal Role of Halliday's Systemic Functional Theory Done.The systemic functional theory of Halliday is one of the most influential perspectives on the Quran, and it is an instrument for conveying meanings and communicating within a society. This descriptive-analytical study examines, within the framework of Halliday's systemic functional theory, how the definition is exchanged in the alternating conversations of Surah Al-Qiyama based on an interpersonal role-oriented approach. This approach is used to analyze the current composition of Surah Qayamat from the twenty-ninth Juz' of the Qur'an, which consists of more than 40verses and 68clauses. The results of this analysis indicate that the facet in this theory plays a significant role in the transpersonal role of the facet structure. Most clauses in this surah demonstrate that God transmits his message to his audience (humans) through news and that the speaker assumes responsibility for the message. Certainly, clauses such as imperative, interrogative, and oath can be found in this Juz', although they are less common. In terms of time, this surah is transcendental, and positive polarity has the highest frequency.