خلاصة:
این مقاله بازتاب مفاهیم حماسی شاهنامۀ فردوسی را در تصویرسازی قدرت مغولان و ایرانیان در شاهنامۀ چنگیزی تحلیل میکند. تفاوتها و تمایزهای موجود در تصویرسازی قدرت این دو گروه در شاهنامۀ چنگیزی با استفاده از روشهای تحلیلی و مقایسهای، بیان میشود. در این روش، ابتدا توصیفات مربوط به ظاهر و خصوصیات مغولان و ایرانیان در شاهنامه مطرح و سپس، تفاوتها در رفتار، اقدامات و نحوۀ برخورد با قدرت بین این دو گروه تحلیل و مقایسه میشود. نتایج این تحلیل نشان میدهد که شاهنامۀ چنگیزی در تصویرسازی قدرت بین مغولان و ایرانیان، تفاوتهای شایان توجهی را نشان میدهد. مغولان بهعنوان یک قدرت فتحگر و جنگطلب تصویرسازی میشوند، درحالیکه ایرانیان بهعنوان یک قدرت محافظهکار و متعارف نشان داده شدهاند. همچنین، زیرساختهای فرهنگی نقش مهمی در تصویرسازی قدرت این دو گروه دارند و تفاوتهای فرهنگی بین آنها در تصویرسازی قدرت مشخص میشود.
This article analyzes how the epic concepts of the Shahnameh of Ferdowsi are reflected in the depiction of the power of the Mongols and the Iranians in the Shahnameh of Changizi.The differences and distinctions in the portrayal of the power of these two groups in the Shahnameh of Changizi are presented using analytical and comparative methods. In this method, the descriptions of the appearance and characteristics of the Mongols and Iranians in the Shahnameh are first discussed and then the differences in the behavior, actions, and use of power between these two groups are analyzed and compared. The results of this analysis show that the Shahnameh of Changizi presents portrays significant differences in the power dynamics between the Mongols and the Iranians. The Mongols are portrayed as a conquering and warlike power, while the Iranians are portrayed as a conservative and traditional power. Furthermore, cultural foundations play an important role in the portrayal of power between these two groups and emphasize the cultural differences in their power dynamics.
ملخص الجهاز:
این اثر که به تبعیت از فردوسی نوشته شده است ، روایتی از تاریخ و فرهنگ ایران را ارائـه می دهد و در آن ، تصویرسازی قدرت و تفاوت های فرهنگی بین مغولان و ایرانیان به عنـوان دو گروه اصلی مدنظر قرار می گیرد.
این تاریخ نگاری هـا دو جنبـه دارد: از یـک طـرف هـم خواستة مغولان را برای ثبت و ضبط تاریخ آن ها انجام می دهند؛ از سویی دیگر هم با استفاده از ویژگی های حماسی شاهنامة فردوسی و آوردن ابیاتی از آن در لابـه لای تـاریخ خـود و تـشبیه قهرمانان شاهنامه به سلاطین خوارزمشاهی مخصوصاً در هنگامی که در مقابل مغولان ایستادگی می کنند موجب برجسته سازی گفتمان هویت ایرانی و برانگیختن حس غـرور ایرانـی و ایجـاد همگرایی در بین آن ها می شود.
Rastigar Fasaei, Mansour (2013) "Metamorphosis in myths", Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies Razavi, Abolfazl and Jodaki, Mohammad Ali (2013) " IDEAS OF IRANIAN IDENTITY IN BANAKATI’S HISTORIOGRAPHY THOUGHT", Historiography and Historiography Quarterly, Year 24, Number 13, Series 98, Spring and Summer, pp.
Shamsi, Shima, Mitra Shatri (2021) Reflection of the epic concepts of Ferdowsi's Shahnameh in … / Parvish & … / 86 Tajik, Mohammad Reza (2004) Modern man and the enigma of identity, National Studies Quarterly, 6th year, No. 21, Tehran, Institute of National Studies.
Associate Professor, Department of History, Faculty of Literature, AlZahra University, Tehran, Iran.