خلاصة:
این تحقیق در زمینه مبانی فلسفی پست مدرنیسم انجام گرفته، هدف از انجام آن ارایه مبانی فلسفی و دلالت های ضمنی تربیتی از دیدگاه هورکهایمر در تعلیم و تربیت بوده است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده، جامعه پژوهشی را کلیه اسناد منتشر شده در مورد پست مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه های هورکهایمر تشکیل داده است. نمونه گیری به صورت هدفمند ، گزینشی و تا حد اشباع انجام گرفته است. روش گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای، ابزار جمع آوری داده ها فیش، روش تجزیه و تحلیل داده ها در قالب فعالیت هایی از تلخیص ، عرضه ی داده ها، نتیجه گیری و تأیید آنها با استفاده از پیشینه پژوهش بوده است. یافته های بدست آمده حاکی از آن بود که مبانی فلسفه هورکهایمر در ابعاد هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی بیان گردیده بود. از نظر دلالت های ضمنی تربیتی هورکهایمر در اهداف تربیتی خود به رشد و شکوفایی فراگیران و برابری در روابط قدرت تأکید داشت. از نظر دلالت های ضمنی تربیتی هورکهایمر در اهداف تربیتی خود به رشد و شکوفایی فراگیران و برابری در روابط قدرت تأکید داشت. در اصول تربیتی هورکهایمر به تربیت انسان اجتماعی و تأکید بر ارتباطات اجتماعی می اندیشید. در روشهای تربیتی هورکهایمر به هویت زیبایی شناسی و عاطفی فراگیران و نیز فعالیت های گروهی و مشارکتی و گفتگو محوری توصیه می کرد. در عین حال او به تربیت انسان فعال و تربیت شهروند جهانی در اهداف آموزشی تأکید دارد. در برنامه درسی به روابط انسانی، احترام متقابل و پاسخ به نیازمندی های اجتماعی می پردازد. در روش تدریس بحث و گفتگو را پیشنهاد داد. در نقش معلم به ابزار عقلانیت و ارتباط مؤثر با فراگیران توصیه می نمود. در مدیریت مدرسه به دانش آموز محوری و اجتماعی نمودن آنها تأکید داشت و در روش پژوهش به رویکرد اکتشافی و ذهنیت گرایی تأکید توصیه می نمود.
this research was conducted on the philosophical foundations of postmodernism, the purpose of which was to provide philosophical foundations and implicit educational implications in horkheimer's view of education. the research methodology is descriptive-analytic, and the research community has compiled all the documents published on postmodernism with an emphasis on horkheimer's views. sampling was done purposefully, selectively and to a saturation level. data collection method library studies, data collection tools, data analysis methods in the form of tablings, data provision, conclusions, and confirmation using the research background. the findings suggest that the foundations of horkheimer's philosophy were expressed in terms of ontology, epistemology and value. in terms of hercheheimer's implicit implications, his educational objectives emphasized the growth of students and the equalization of power relations. in terms of hercheheimer's implicit implications, his educational objectives emphasized the growth of students and the equalization of power relations. in horkheimer's educational principles, he thought of educating the social man and emphasizing social communication. in horkheimer's educational methods, he recommended the aesthetic and emotional identity of learners as well as group, participatory and dialogue-oriented activities. at the same time, he emphasizes the training of active human beings and educates a global citizen in educational goals. the curriculum focuses on human relationships, mutual respect, and response to social needs. in the teaching method, he suggested the discussion. in the role of the teacher, he recommended the tool of rationality and effective communication with learners. in the management of the school, emphasis was placed on the student's centrality and socialization, and the emphasis was placed on exploratory approach and subjectivism in the research method.