خلاصة:
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل مفاهیم همگون با فطرت توحیدی در آموزههای اسلامی و استفاده صحیح از این مفاهیم میباشد، تا مشخص شود چه مفاهیمی با فطرت توحیدی همگون است و کدامیک از این مفاهیم را میتوان درمعنای آن به کاربرد. این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است، و تحلیل تئوریکی آن مبتنی بر آیات قرآن کریم، روایات معصومین (ع) و نظرات اندیشمندان اسلامی میباشد. براساس یافتههای این پژوهش فطرت در آموزههای اسلامی با تعابیری همچون صِبْغَةَ اللّهِ، حنیف، جبلت، طینت، سجیه، نفس مطمئنه، وجدان آمده است. و مفهوم سرشت اعم از فطرت میباشد، و مفاهیم شاکله، غريزه، طبیعت و عادت متفاوت از فطرت است. زیرا فطرت توحیدی بیشتر به روح و بعد مجرّد انسان مربوط میشود. لذا این مفاهیم را نمیتوان به جای فطرت در معنی خاص که «حقیقت آدمی و جان انسانی به آن شیوه خلق شده است» به کار برد (جوادی آملی، 1392 : 25 ).
the aim of this study is to identify and analyze moral concepts homogeneous with monotheism fitra in islamic teachings and true use of these concepts to determine what concepts are homogeneous with fitra and which of these concepts can be applied instead of it. this research is done using descriptive - analytic method by theoretical analysis based on quran, the narrations of imams (as) and islamic philosophers’ comments. according to these findings, fitra has been interpreted by the terms such as sabghe, hanif, jablt, nature, sajiyeh, sure soul, conscience etc. and the concept of nature is over fitra. configuration concepts, instinct, nature and habit are different from fitra because monotheism fitra is more related to the human’s soul and spirit and cannot to be used instead of it in specific concept that “human truth and human life is created in that manner” (javadi amoli, 2013:25).