خلاصة:
هدف از انجام اين پژوهش، اثربخشی آموزش فلسفه ورزی كودكان بر اخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی است .این تحقیق از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نيمه تجربی با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري تحقيق را كليه دانش آموزان پايه پنجم دوره ابتدايي ناحیه یک شهر خرم آباد تشكيل داده است. در اين پژوهش، 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، 15نفر در گروه گواه و 15نفر درگروه آزمايش. اين تعداد، به صورت تصادفي درهر يك از گروه ها قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارت های شهروندی مورد استفاده قرارگرفت .براي تجزيه و تحليل داده هاي گرد آوري شده، از آمار توصيفي و آمار استنباطي )تحليل كوواريانس( استفاده شد. نتايج حاصل از بررسي هاي آماري نشان داد كه برنامه آموزش فلسفه ورزی کودکان ، براخلاق شهروندی اثربخش بود. وازپنج مؤلفه اخلاق شهروندی برمؤلفه های نوع دوستی ،رعایت قوانین و مقررات و زیست مسالمت آمیز اثربخش و برمؤلفه های مسؤلیت پذیری و رعایت حقوق دیگران اثربخش نبود.
the purpose of present research is to review of the effectiveness of curriculum teaching philosophy for children to cognitive distortions and its factors for fifth elementary grade girl students. the way and manner of this semi-experimental was with designing pretest and posttest and the control group with following-up phase. this statistical society consists of fifth elementary grade girl students in khorramabad, district 1. the sample of this research was consist of 30 students that was available in choosing and replace in to two groups which named experiment and proof or testifier. ramezanpour (1389) inventory citizenship skills questionnaire was used for data collecting. the result of analyze of covariance showed that doing and performing teaching philosophy for childern curriculum improve citizenship ethics ,altruism, discipline, cohesion and peaceful coexistence and the skills of accountability and respect for the rights of others not effective (p<0/05). furthermore, the effectiveness of philosophy curriculum for children is remaining in fallowing-up test for them.