خلاصة:
جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانستهاند پلههای ترقی و توسعه همه جانبه را بپیمایند. در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند. مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش میباشد. ارزشیابی توصیفی شیوهای نوین از انواع ارزشیابیها است که با هدف حذف اضطراب ناشی از امتحان و افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان و ایجاد رابطه متقابل بین معلم و دانشآموزان تدوین گردید. ارزشیابی توصیفی در پنج گام اجرام میشود که اجرای هر کدام از این مراحل نیاز به مهارتهای خاصی دارد. ارزشیابی توصیفی نیز مانند سایر ارزشیابیها دارای معایب و مزایایی است و هرچه معلم با شیوه اجرای ارزشیابی توصیفی بیشتر آشنا باشد بهتر میتواند ارتباط برقرار کند که این ارتباط به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک میکند و در آخر این پژوهش راهکارهایی را برای بهبود بخشیدن به نحوه اجرای ارزشیابی توصیفی بیان شده است.
هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان علیآباد کتول میباشد. از این رو روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی-تحلیلی و کتابخانهای میباشد که با استفاده از ابزار فیشبرداری و مراجعه به پایگاهها و منابع دست اول داخلی و خارجی، مقالات و کتابها و. . اقدام به جمعآوری اطلاعات و دادههای لازم شده است.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش بيانگر آن است که موانع و چالش هاي پيش روي طرح ارزشيابي توصيفي از ديدگاه معلمان در حيطه هاي تربيت با منابع کالبدي و آموزشي ، آموزش صحيح معلمان ، والدين ، عوامل سازماني، ميزان تناسب برنامه هاي درسي، ارتباط ميان آموزش و پرورش و دانشگاه ، عدم همکاري والدين ، نحوه استفاده از ابزارهاي ارزشيابي توصيفي، فرآيند ياددهي و يادگيري و ارتقاي بهداشت رواني دانش آموزان هستند.
در اين ميان ارزشيابي به عنوان ابزاري در خدمت يادگيري به معلم يادگيرنده و والدين کمک ميکند تا توليد کننده محصولي باشند که از ابتدا متوجه توليد آن بوده اند و ارزشيابي توصيفي (کيفي) با تحقق اين هدف در امر يادگيري ايجاد فرصت خطا کردن و تجربه کردن و اصلاح و ترميم آن باعث انگيزه دروني براي يادگيري و لذت بخشيدن به صورت عملي مادام العمر و پيشرفت را براي دانش آموزان فراهم ميآورد يافته هاي اين پژوهش ميتواند براي معلمان و افرادي که درگير امر مهم آموزش هستند مفيد باشد.
" ارزشيابي توصيفي شکلي از ارزشيابي تحصيلي ـ تربيتي است که در آن معلم با مشارکت فعال دانش آموز و اولياي ايشان ، با استفاده از ابزارهايي، در زمينه تلاش ها، پيشرفت ها و موفقيت هاي دانش آموزان اطلاعات جمع ميکند و با طبقه بندي، تحليل و تفسير آن ها، به دانش آموزان کمک ميکند بهتر ياد بگيرند و مشکلات يادگيري خود را برطرف کنند.