خلاصة:
مصرف فرهنگی فعالیتی اجتماعی و کرداری روزمره است و فرهنگ به واسطة همین کردارهایی که مصرف فرهنگی مینامیم تولید یا بارور میشود. مصرف فرهنگی سبک زندگی ما و شکل نیازها و تمایلاتمان را سامان میدهد و مواد لازم را برای تولید تخیلات و رؤیاهایمان فراهم میکند. علاوه بر این، نشان دهندة تفاوتها و تمایزات اجتماعی و نمایانگر تولیدات ثانویة ما در به کارگیری ابزارهای موجود است. در سالهای اخیر، با توجه به اهمیت مصرف فرهنگی در ایران، تحقیقات متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع تحقیقات انجامشده در زمینه مصرف فرهنگی، نیاز به انجام تحقیقات ترکیبی مثل فراتحلیل در این حوزه احساس میشود. اصلیترین سؤال پژوهش حاضر این است که مهمترین عوامل مؤثر بر مصرف فرهنگی در تحقیقات انجامشده در ایران کداماند؟ روش تحقیق پژوهش حاضر، فراتحلیل است. جامعه آماری تحقیق همه مقالات معتبر علمی هستند که در سالهای 1380 تا 1400 با موضوع مصرف فرهنگی منتشر شدند. درنهایت 44 تحقیق انتخاب شده و با نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان داد که متغیرهای پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سن در مقایسه با سایر متغیرها تاثیر زیادی بر مصرف فرهنگی در ایران دارند. نتایج اندازه اثرات نشان میدهد که رابطه پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مصرف فرهنگی، معادل 37/0 و در حد متوسط است. رابطه سرمایه فرهنگی و مصرف فرهنگی در تحقیقات مرور شده حدود 32/0 و در حد متوسط است. نتایج اثرات ترکیبی تصادفی نشان میدهد که رابطه سن و مصرف فرهنگی معادل 26/0- و در حد کم است.
Cultural consumption is a social activity and daily behavior, and culture is produced or fertilized by these actions. Cultural consumption organizes our lifestyle and the shape of our needs and desires, and provides the necessary materials for creating our imaginations and dreams. It shows social differences and distinctions and shows our secondary products in using existing tools. In recent years, considering the importance of cultural consumption in Iran, several studies have been conducted in this regard. Due to the abundance and diversity of research conducted in the field of cultural consumption, a combination of research in this area like a meta-analysis seems to be necessary. The main question of this research is: What are the most important factors affecting cultural consumption research conducted in Iran? Meta-analysis method was used for this study. Population of the study consisted scientific papers on the factors of cultural consumption, published between 2001 and 2021. Comprehensive Meta-analysis software was used to conduct the meta-analysis of articles. The results showed that Socio-Economic Status (SES), cultural capital, age, and social relations, compared to other factors, had more significant impact on cultural consumption in Iran. The results showed that the relationship between SES and cultural consumption in the reviewed studies is positive and at a medium level (effect size=0.37). The relationship between cultural capital and cultural consumption in the studies reviewed is positive and at medium level (effect size=0.32). Results showed that the combined effects of the relationship between age and cultural consumption in the reviewed studies is negative and low (0.26).