خلاصة:
مقدمهو هدف: اضطراب و سطوح بالای آن علاوه بر مشکلات روانشناختی، میتواند بر مسائل آموزشی و تحصیلی دانشآموزان نیز تاثیرگذار باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی اضطراب تحصیلی براساس طرحوارههای شناختی ناسازگار و ادراک از محیط مدرسه در دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول انجام شد. روششناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول عالیشهر واقع در استان بوشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. با نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 234 نفر انتخاب شد و به ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب تحصیلی (ساراسون، 1957)، طرحواره ناسازگار فرم کوتاه (یانگ، 2005) و مقیاس ادراک از محیط مدرسه (جنتری و همکاران، 2002) پاسخ دادند. دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نمره کل ادراک از محیط مدرسه و هر یک از ابعاد آن با اضطراب تحصیلی دانشآموزان پسر همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (05/ 0>P). این رابطه بین نمره کل طرحواره ناسازگار اولیه و هریک از ابعاد آن با اضطراب تحصیلی دانشآموزان پسر مثبت و معنادار بود (05/ 0>P). ضرایب رگرسیون به روش ورود همزمان نیز نشان داد 33 درصد واریانس اضطراب تحصیلی فراگیران براساس دو متغیر پیشبین قابل تبیین میباشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج ضرورت داد برنامهریزان و کارشناسان حوزه روانشناسی و علوم تربیتی، به مسائل روانشناختی و نقش آنها در عملکردهای تحصیلی دانش آموزان توجه مبذول دارند.
Introduction and goal: Anxiety and its high levels, in addition to psychological problems, can also affect the educational and academic issues of students. The aim of this study was to predict academic anxiety based on maladaptive cognitive schemas and perceptions of the school environment in junior high school male students. Research methodology: This study was descriptive and correlational studies. The statistical population of this study included all male high school students in Bushehr province in the academic year 2021-2022. Using multi-stage cluster random sampling method, 234 people were selected and used as research tools including Academic Anxiety Scale (Sarason, 1957), Short Form maladaptive schema scale (Yang, 2005) and School Environment Perception Scale (Jantri et al., 2002) Replied. Data analysis was performed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multivariate regression with SPSS software version 26. Findings: The results showed that there is a negative and significant correlation between the total score of perception of the school environment and each of its dimensions with the academic anxiety of male students (PConclusion: According to the results, planners and experts in the field of psychology and educational sciences pay attention to psychological issues and their role in the academic performance of students.