خلاصة:
جام جهانی فوتبال یکی از مهمترین رویدادهای بینالمللی است که طیف وسیعی از افکار عمومی را درگیر خود میسازد. کشورهای برگزار کننده این رویداد ورزشی بسیار مهم، سعی میکنند با فعالسازی ظرفیتهای دیپلماسی عمومی خود، و بهویژه در ذیل آن دیپلماسی رسانهای، تصویر مطلوبی از کیفیت برگزاری این رویداد را در انظار عمومی جهانیان قرار دهند. پژوهش حاضر با استفاده از مباحث نظری دیپلماسی عمومی و با هدف تبیین ابعاد دیپلماسی عمومی جامجهانی 2022 قطر و شناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر پوشش رسانهای انجام شده است. روش انجام آن کیفی و در دو مرحله بوده است. مرحلۀ اول، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و مرحله دوم دلفی بوده است. مقولههای پژوهش در قالب 103 کد مفهومی و 7 مقوله اصلی استخراج شدهاند. یافتهها نشان میدهد که عوامل مؤثر در دیپلماسی عمومی قطر در جام جهانی فوتبال 2022 را مقولات تسهیلات و زیرساختها، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، مدیریتی، رسانه و منابع انسانی تشکیل میدهد که در میان آنها، دیپلماسی رسانهای نقش بسزایی در نمایش قدرت نرم قطر ایفا کرده است. قطر توانست بهواسطه دیپلماسی رسانهای، ظرفیتهای خود را در سازماندهی و برگزاری یک رویداد ورزشی بزرگ برای جهانیان روایت کند. درواقع، رسانه عامل کلیدی در نمایش سایر مقولات بوده است.
The World Cup is one of the most important international events that engages a wide range of public opinion. The countries hosting this very important sports event try to use their public diplomacy capacities, especially media diplomacy to put a favorable image of the quality of this event in the public eye of the world. Using the theoretical aspects of public diplomacy, this research has been conducted to explain the dimensions of Qatar's public diplomacy throughout the 2022 World Cup and identify and classify the factors affecting it with an emphasis on media coverage. The method of doing research was qualitative which was done in two stages. The first stage was a semi-structured interview and the second stage was the Delphi method. Research categories have been extracted in the form of 103 conceptual codes and 7 main categories. The findings show that the effective factors in Qatar's public diplomacy in the 2022 FIFA World Cup were the categories of facilities and infrastructure, economic, political, socio-cultural, managerial, media and human resources, among which media diplomacy plays a significant role in the display of soft power. Through media diplomacy, Qatar managed to narrate its capabilities in organizing and hosting a major sports event in the world. The media has been a key factor in the presentation of other categories.