خلاصة:
امروزه کشورهای قدرتمند با استفاده از رسانه به تأمین منافع خود و پیشبرد سیاست خارجی از رهگذر تبلیغات سیاسی و شکلدهی به افکار عمومی میپردازند. ایران نیز از طریق رسانههای برونمرزی صداوسیما این سیاست را در سطح منطقهای و فرامنطقهای پیگیری میکند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین دال های گفتمان سازی و شیوه های مؤثر در کاربست دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی در رسانه های برون مرزی سازمان صداوسیماست. روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی، تحلیل معادلات ساختاری بوده است. بدین منظور، داده های حاصل از تکمیل پرسشنامه توسط 25 صاحبنظر، در نرمافزار SPSS و PLS بهمنظور مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. صاحبنظران به روش نمونهگیری هدفمند از میان خبرگان حوزههای دیپلماسی و رسانه که بر مفاهیم نظری انقلاب اسلامی نیز مسلط بودند، انتخاب شدند. تعداد آنها بر اساس معیار اشباع نظری یافتهها حاصل شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل غیریت سازی، اسطوره سازی، هژمونیکردن، هم ارزی، ساختارشکنی، به حاشیه رانی و برجسته سازی از شیوه های مؤثر در کاربست دیپلماسی عمومی در رادیو و تلویزیون های معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما و سبک زندگی اسلامی، وحدت بخشی، رأفت اسلامی و خردورزی، استکبارستیزی، اندیشه های ضدسکولاریستی و جهل زدایی از دال های گفتمان سازی انقلاب اسلامی ایران در سطح بین المللی هستند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری مؤید کاربست توأمان این عوامل و مؤلفههاست.
Today, powerful countries use media coverage to secure their interests and advance their foreign policy through political propaganda and shaping public opinion. In the same way, Iran pursues this policy at the regional and extra-regional level through the IRIB World Service media. according to this, the main purpose of this research is to explain the discourse-making signs and effective methods for the IRIB World Service media, by applying Iranian public diplomacy. The method of the research was mixed (qualitative-quantitative). The research tool in the qualitative part has been a semi-structured interview and in the quantitative part, structural equation analysis. For this purpose, the data was collected from questionnaires answered by 25 experts and was analyzed by SPSS and PLS software to model structural equations. The experts were selected by purposive sampling technique among the community of experts in the fields of diplomacy and media, who were also familiar with the theoretical concepts of the Islamic Revolution. Their number was based on the theoretical saturation criterion of the findings. The findings of the research showed that the factors of alienation, myth-making, hegemonizing, equivalence, deconstruction, marginalization, and highlighting are effective methods in the application of public diplomacy in the IRIB World Service radio and television networks, and the Islamic lifestyle, Muslim unification, Islamic compassion and wisdom, anti-arrogance, anti-secularist thoughts, and ignorance elimination are the signs of the discourse of the Islamic Revolution of Iran at the international level. The results of the analysis of structural equations confirm the interrelated use of these factors and components.