خلاصة:
پژوهش فوق با هدف شناسایی پیشایندهای نوآوری ناب در استارتآپهای خدماتی انجام گرفته است و پژوهشی کیفی مبتنی بر اصول مکتب تفسیرگرایی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان استارتآپهای خدماتی و اساتید عضو هیئت علمی دانشکدههای کارآفرینی دانشگاههای سطح یک بود که 19 تن از ایشان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با اعضای نمونه آماری جمعآوری شدند و به منظور تأمین روایی و پایایی دادهها، از روش ارزیابی لینکولن و گوبا (1985) استفاده گردید که بر پایه آن چهار معیار موثق بودن و اعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری دادهها مورد تایید واقع شد. دادههای کیفی جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل مضمون و نرمافزار Atlas.ti مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در نتیجه آن 133 کد پایه، 17 مقوله سازنده و 5 مقوله فراگیر شناسایی شد. بر اساس یافتههای پژوهش پنج مقوله اصلی جهتگیری نوآورانه، قابلیتها و زیرساختهای سازمانی، فرهنگ نوآوری و یادگیری، بینش جمعی ناب، محرکها و مشوقها، به عنوان پیشایندهای نوآوری ناب شناسایی شد.
This research was conducted with the aim of identifying the antecedents of lean innovation in service start-ups and it is a qualitative research based on the principles of interpretivism.The statistical population of the research included all service start-up entrepreneurs and faculty members of entrepreneurship faculties of first-level universities and 19 of them were selected by using the purposeful sampling method.The data were collected by conducting semi-structured interviews with the members of the statistical sample, and in order to ensure the validity and reliability of the data, the evaluation method of Lincoln and Guba (1985) was used, which is based on four criteria of reliability and validity. Data transferability, reliability and verifiability were confirmed. The collected qualitative data were analyzed using thematic analysis method and Atlas.ti software, as a result of which 133 basic codes, 17 constructive categories and 5 overarching categories were identified. Based on the findings of the research, five main categories of innovative orientation, organizational capabilities and infrastructure, culture of innovation and learning, pure collective vision, drivers and incentives were identified as precursors of pure innovation.
ملخص الجهاز:
جدول ٤: مضامين و کدهاي مرتبط با پيشايند قابليت هاي سازماني مقفورلاه هياري سامزقموالن دهاهنيده کدهاي پايه منبع حمايت مديريت عالي P4, p16 ريسک پذيري P2, p7,p9, p13 وضوح و شفافيت استراتژي و اهداف P2,p3,p12 کارکنان متعهد و با انگيزه P7, p11 شفافيت در سازمان P5 قابليت ها و فرايندهاي استقرار سيستم سنجش عملکرد فرايند خدمات p١٦ ,p٩ ,P٣ زيرسازخمات يهاي پشتيبان ارتباط مستمر با مشتري P2,p5,p6 تخصيص منابع مالي کافي به تحقيق و توسعه p٩,P٥ مديريت سرمايه فکري و دانشي در ارتباط با دانشگاه p١٨,p١٥,P١١ بکارگيري فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي روز p١٢,p١١,p٣,P٢ طراحي و ايجاد نقشه جريان ارزش P2,p5,p6 چشم انداز بلند مدت P5,p9 ١٧٤ فصلنامه مديريت توسعه فناوري / دوره يازدهم / شماره ١ / بهار ١٤٠٢ مقفورلاه هياري سامزقموالن دهاهنيده کدهاي پايه منبع اهميت و ارزش قايل شدن براي کار p١٨,p١٥,P١١ به رسميت شناختن کار افراد از طريق مشوق P2,p3,p12 توجه و قدرداني P7, p11 تعامل با زيردستان بر اساس صداقت ، اعتماد، P5 صميميت و خيرانديشي تصميم گيري بر اساس اطلاعات و حقايق p١٦ ,p٩ ,P١ تمرکز بر نيازهاي مشتري P1, p8, p10 تعريف ارزش و تعيين فرايندهاي ارزش زا P6, p8 بکارگيري و پياده سازي اصول ناب p١٨ ,p٦,p٥,P٢ قابليت ها و زيرساخت هاي رمهدبيرريت نا وب نظارت و پيگيري بهبود P5,p15 سازماني تشخيص چگونگي ايجاد ارزش افزوده براي p١٨,p١٢,P١١ مشتريان داخلي و خارجي سازمان توسعه و توانمندسازي زيردستان با مربي گري P١٨,p٣,P٢ به کارگيري مستمر اصول و ابزارهاي ناب P7, p13 مديريت جريان ارزش به جاي تاکيد بر فرايندها p١٨ ,P٤ اولويت منافع گروهي و سازماني بر منافع فردي p١٩ ,p٩ ,P٣ قدرت تکلم ونفوذ کلام P1, p8, p16 برقراري ارتباط حمايت کننده P14 تشخيص محدوديت هاي بکارگيري اصول ناب p١٨ ,P١٣ فرهنگ نوآوري و يادگيري به عنوان ســومين پيشــايند نوآوري ناب معرفي شــده است که خود مشتمل بر چهار مقوله سازنده تجميع ، تسهيم و تشويق يادگيري ، ظرفيت تغيير در رفتار، جست وجوي فرصت هاي يادگيري و ترغيب ســطح گفت وگو و پژوهش است .
, (2020), Value stream mapping network for localized Search engine business ecosystem actors based on stakeholder’s analysis,(In Persian), Journal of management innovation, 10(2), 97-125.