خلاصة:
فناوریهای صنعت چهارم میتواند باعث افزایش کارایی، تقویت استفاده از ظرفیت کامل تولید، کاهش هزینهها و در نتیجه بهبود سودآوری شرکتها شود. درک عوامل تاثیرگذار بر پذیرش این فناوریها کمک فراوانی به شرکتهای تولیدی جهت سرمایهگذاری در این حوزه میکند. این پژوهش با هدف ارائه الگوی پذیرش فناوریهای صنعت چهارم در شرکتهای قطعهسازی خودروی ایران انجام شده است. جهت رسیدن به هدف در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی استفاده شده است. بدین صورت که ابتدا 86 مقاله مرتبط با استفاده از روش فراترکیب بررسی و عوامل موثر بر پذیرش فناوریهای صنعت چهارم در صنایع شناسایی شدند. سپس در مرحله دلفی با کمک 15 نفر ازخبرگان این حوزه، این عوامل بومیسازی و غربالگری شدند. در بخش کمی از طریق رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش کمترین مربعات جزئی، دادههای حاصل از پرسشنامه تجزیه و تحلیل و الگوی نهایی ارائه شد. بر اساس نتایج این پژوهش 38 شاخص در قالب 11 بعد و 4 عامل اصلی "سازمانی"، "صنعتی"، "ملی" و "بینالمللی" به عنوان عوامل موثر بر پذیرش فناوریهای صنعت چهارم در شرکتهای قطعهسازی خودروی ایران شناسایی شدند.
Industry 4.0 technologies can increase efficiency, promote the use of full production capacity, reduce costs, and thus improve the profitability of companies. Knowing the factors affecting the adoption of these technologies will greatly help manufacturing companies to invest in this field. This research aims to provide a pattern of adoption of Industry 4.0 technologies in Iran's auto part companies. In order to achieve the goal in this research, a mixed exploratory research method has been used in two stages, qualitative and quantitative. In this way, first, 86 related articles were reviewed using the metasynthesis method and the factors affecting the adoption of Industry 4.0 technologies in industries were identified. Then, in the Delphi phase, with the help of 15 experts in this field, these factors were localized and screened. In the quantitative stage, the data obtained from the analysis questionnaire and the final model were presented using the structural equation modeling approach using the partial least squares method. Based on the results, 38 indicators in the form of 11 dimensions and 4 main factors "organizational", "industrial", "national" and "international" were identified as effective factors on the adoption of Industry 4.0 technologies in Iran's auto part companies.
ملخص الجهاز:
اين پژوهش با هدف ارائه الگوي پذيرش فناوريهاي صنعت چهارم در شرکت هاي قطعه سازي خودروي ايران انجام شده است .
بر اساس نتايج اين پژوهش ٣٨ شاخص در قالب ١١ بعد و ٤ عامل اصلي »سازماني»، «صنعتي»، «ملي» و »بين المللي» به عنوان عوامل موثر بر پذيرش فناوريهاي صنعت چهارم در شرکت هاي قطعه سازي خودروي ايران شناسايي شدند.
بر اين اساس هدف اصلي اين تحقيق ارائه الگويي است که بتواند عوامل و شاخص هاي موثر بر تصميم شرکت هاي قطعه سازي خودروي ايران جهت پذيرش فناوريهاي صنعت چهارم را به صورت يکپارچه نمايش دهد .
0 technologies implementation پذيرش فناوريهاي نسل چهارم در صنعت خودرو و Adoption of Industry 4.
Cronbach الگوي پذيرش فناوريهاي نسل چهارم در صنعت قطعه سازي خودروي ايران ١٩١ %100 %6 %10 %30 %35 %19 %100 %8 %14 %21 %24 %33 %30 %70 در اين تحقيق جهت سنجش روايي پرسشنامه از روش روايي صوري استفاده شده است .
نتايج اين تحقيق نشان ميدهد که ٣٢ شاخص عمومي در پذيرش فناوريهاي نسل چهارم در صنعت قطعه سازي خودروي ايران موثر هستند.
نتايج نهايي اين تحقيق نشان ميدهد که ٦ شاخص اختصاصي در پذيرش فناوريهاي نسل چهارم در صنعت قطعه سازي خودروي ايران موثر هستندکه در جدول شماره ١٢ رتبه بندي شده اند.
0 technology adoption among manufacturing SMEs: a systematic review الگوي پذيرش فناوريهاي نسل چهارم در صنعت قطعه سازي خودروي ايران ٢٠٥ and transformation roadmap.