خلاصة:
هدف: این پژوهش باهدف ارائه الگوی عوامل ایجادکننده آنومی سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان ایران با تأکید بر متغیرهای روانشناختی انجام شد. روش ها: روش پژوهش ازنظر هدف، تحقیق و توسعهای؛ و با توجه به نوع داده، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی کلیهی صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی بودندکه با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران وکارکنان ادارت ورزش و جوانان حدود 2200 نفر بودند که تعداد 328 نفر انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی بااستفاده از تحلیل محتوا و فرآیند کدگذاری صورت گرفت و در مرحله کمی نیز تجزیهوتحلیل دادهها در دو قسمت آمار توصیفی و آماراستنباطی انجام شد. نتایج: در نهایت تعداد 187 کد باز اولیه (اصلی)، تعداد 43 کدمحوری و تعداد6 کد هسته ای شناسایی شد.نتایج بخش کیفی در عوامل محتوایی 33 کد اصلی و شش کد محوری، عوامل علی نهادی 28 کد اصلی و هشت کد محوری، عامل علی مدیریتی 50 کد اصلی و هشت کد محوری، عوامل زمینه ای 40 کداصلی و هشت کدمحوری، عوامل روانشناختی توسط 13 کداصلی و پنج کدمحوری و عوامل آنومی سازمانی 23 کد اصلی و هشت کدمحوری شناسایی شد. اثر عوامل روانشناختی بر آنومی سازمانی معنی داری بود (67/0= β، 001/0=p). نتیجه گیری: عوامل روانشناختی مهمترین عوامل موثر بر آنومی سازمانی در ادارت ورزش و جوانان هستند که نیاز است این متغیرها تعدیل ومورد بررسی قرارگیرند. به نظر می رسد باتعدیل متغیرهای روانشناختی می توان بخش اعظمی ازآنومی سازمانی را کنترل نمود.
Purpose: This study was conducted to present a model of the factors causing organizational anomie in the General Departments of Sports and Youth of Iran, with emphasis on psychological variables.Methods: The research utilized a combination of qualitative and quantitative methods. The participants in the qualitative section were experts and university professors, selected through purposive sampling, totaling 15 individuals. In the quantitative part, the statistical population consisted of all managers and employees of the Department of Sports and Youth of Iran, approximately 2200 people, with a sample size of 328 individuals selected using the available sampling method. Qualitative data analysis was performed using content analysis and coding process.Results: The qualitative analysis identified 33 main codes and six central codes for content factors, 28 main codes and eight central codes for causal institutional factors, 50 main codes and eight central codes for causal managerial factors, 40 main codes and eight central codes for contextual factors, 13 main codes and five central codes for psychological factors, and 23 main codes and eight central codes for organizational anomie factors. The impact of psychological factors on organizational anomie was found to be significant. However, the pattern fit indices (χ2/df = 12.45, GFI = 0.59, CFI = 0.59, IFI = 0.60, NFI = 0.57, and RMSEA = 0.18) were not acceptable and did not support the final research model.Conclusion: Psychological factors were found to be the most important factors influencing organizational anomie in the Department of Sports and Youth. These variables need to be examined and adjusted. It is suggested that by modifying psychological variables, a significant portion of organizational anomie can be controlled.