خلاصة:
هدف: هدف تحقیق حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش بود.روش ها: بدین منظور 380 مربی به صورت داوطلبانه در تحقیق حاضر شرکت و پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش را تکمیل نمودند. این پرسشنامه شامل 36 سوال در طیف شش ارزشی لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 6 (کاملاً موافقم) می باشد. این پرسشنامه شامل پنج مولفه شامل ساختارسازی و تسهیل یک جو ورزشی مثبت؛ بحث درباره مهارت های زندگی، تمرین مهارت های زندگی، بحث درباره انتقال مهارت های زندگی و تمرین انتقال مهارت های زندگی می باشد. ابتدا روایی صوری و صحت ترجمۀ نسخه فارسی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش با استفاده از روش ترجمه، بازترجمه تأیید و از آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی درون طبقهای به منظور بررسی روایی سازه و همسانی درونی و پایایی زمانی (با فاصله دو هفته) استفاده شد.نتایج: نتیجۀ پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخه فارسی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخصهای برازندگی (خی.دو به درجاتآزادی=69/1، سی.اف.آی=950/0، جی.اف.آی=861/0، و شاخص رمزی=44/0)، همسانی درونی (81/0) و پایایی زمانی (87/0) از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده، نسخه فارسی پرسشنامه مربیگری مهارت های زندگی در ورزش دارای روایی و پایایی کافی است و مربیان و مدیران با استفاده از آن می توانند محیط ورزشی و روابط مربی-ورزشکار در زمینه رشد مهارت های زندگی ورزشکاران و هدفمندی مربیان در آموزش مهارت های زندگی و ارتقاء انتقال مهارت های زندگی را ارزیابی نمایند.
Purpose: The purpose of this research was to determine the psychometric properties of the Persian version of the coaching life skills in sport questionnaire.Methods: 380 coaches voluntarily participated in this research and completed the questionnaire. This questionnaire contains 36 questions on a six-point Likert scale, ranging from 1 (completely disagree) to 6 (completely agree). This questionnaire includes five components such as structuring and facilitating a positive sport climate, discussing life skills, practicing life skills, discussing life skills transfer, and practicing life skills transfer. The translation-back translation method, face validity, and translation accuracy were used to confirm the questionnaire's validity. Constructive validity of the questionnaire was determined through confirmatory factor analysis based on a structural equation model. Internal consistency was assessed using Cronbach's alpha coefficient, and the temporal reliability of the items was examined using the intra-class correlation coefficient under the test-retest method.Results: The results indicated that the Persian version of the coaching life skills in sport questionnaire demonstrated favorable fit indexes. Confirmatory factor analysis revealed good fit indexes (X2/DF=1.69, CFI=0.950, GFI=0.861, RMSEA=0.044), and the questionnaire exhibited satisfactory internal consistency (0.81) and temporal reliability (0.87) among coaches.Conclusion: Therefore, the Persian version of the Coaching Life Skills in Sport questionnaire has sufficient validity and reliability. By using it, coaches and managers can evaluate the sports environment and coach-athlete relationships in the development of athletes' life skills and the level of purposefulness of coaches in teaching life skills and promoting transfer.