خلاصة:
در این مقاله تأثیر آموزش آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه دوم دبستان مورد بررسی قرار میگیرد. از بین دانشآموزان دختر پایه دوم دبستان شهر قوچان با میانگین سنی 7.6 سال تعداد 140 نفر انتخاب شدند که 70 نفر بهعنوان گروه گواه و 70 نفر بهعنوان گروه آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس آزمون آگاهی واجی دستجردیکاظمی و سلیمانی و آزمون ریاضی معلمساخته بر مبنای آزمون استاندارد کیمث، از هر دو گروه هم در مهارت آگاهی واجی و هم ریاضی پیشآزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه 30 دقیقهای در معرض آموزش آگاهی واجی قرار گرفت. در نهایت پس از یک وقفه زمانی، مجدداً پسآزمون برگزار شد. نتایج نشان میدهد که آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایه دوم تأثیر معنیداری دارد که همراستا با پژوهشهای انجام شده در این زمینه است. اجرای آزمون آگاهی واجی با در نظر گرفتن گروه سنی آن را از سایر پژوهشها متفاوت میسازد.
we investigate the effect of phonological awareness on the mathematics of second- grade students. The statistical population was selected from the second- grade female students of Quchan city. Out of 140 female students, 70 persons were chosen as the control group). For both groups pre-tests in phonological and mathematics were performed. The experimental group was exposed to phonological awareness training during 10 sessions for 30 minutes, and finally, after a breaktime, the math test and the phonological test were done again. The results show that phonological awareness has a significant effect on the math performance of second-grade female students, which is in line with the researches conducted in this field. But its different aspect is paying attention to the age group for the phonological awareness test.