خلاصة:
یکی از حوزههای بسیار مرتبط با مطالعات تاریخی،حوزه علوم حدیث است.انبوه احادیث مرتبط با وقایع صدر اسلام،اطلاعات فراوانی را پیش دیدگان علم پژوهان باز کرده است.در این میان،برخی محققان برآنند تا با استفاده از منابع حدیثی به حل معضلات تاریخی کمک کنند.این کوشش،دریچهای است برای پیوند دوباره تاریخ و روایت حدیث،البته از منظری جدید.گاه در روایت وقایع صدر اسلام تناقضهایی دیده میشود که ذهن و فکر اندیشمندان را به خود جلب میکند.نبرد بدر یکی از آنهاست. نبرد بدر در وقایع صدر اسلام جایگاهی بس مهم دارد.با این حال،وجود برخی تناقضها در روایت جزئیات آن سبب شده تا مقاله حاضر به بحث و پاسخگویی آن مسائل بپردازد.
ملخص الجهاز:
"4بر این اساس،علمای بسیاری یک بار لواء و بار دیگر رایت را به کار برده و از آنها یک چیز را اراده کردهاند،از جمله بخاری در صحیح که در حدیث سلمة بن اکوع روایت کرده است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:«فردا رایت را خواهم داد-یا خواهد گرفت-کسی که خدا و پیامبرش او را دوست دارند...
اگر این روایت را بر اساس روش حدیثی ارزش گذاری کنیم،این روایت نه تنها به درجه صحت،بلکه تا درجه حسن نیز نمیرسد،اما چون این حدیث از روایات مرتبط با احکام قانونگذاری و اعتقادی نیست، میتوان آن را پذیرفت و در نتیجه،به شکل زیر آن را با سخنان زرقانی در شرح مواهب اللدنیه جمع کرد،زیرا او پس از ذکر روایاتی که در آنها تعداد دو و سه اسب آمده گفته است:روایت احمد با اسناد صحیح از علی علیه السلام کار را دشوار میکند که فرمود:«در نبرد بدر در میان ما به جز (1)-.
2مسئله شانزدهم:درباره این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله که در مورد حاضران نبرد بدر فرمود: «شاید خدا از اصحاب بدر خبر دارد»،فرمود:«هر کاری میخواهید انجام دهید که خدا شما را بخشیده است»چگونه این روایت با اقدام عمر قابل جمع است که قدامة بن مظعون را که از اهل بدر بود به دلیل شرابخواری حد زد؟ 1-بخاری در صحیح به نقل از علی علیه السلام آورده است که گفت:پیامبر خدا صلی الله علیه و آله،من و ابومرثد و زبیر را که سوار کار بودیم،اعزام کرد و فرمود:«بروید تا به روضه خاخ3برسید."