خلاصة:
خانواده کوچک ترین امّا اساسیترین واحد اجتماعی و
اثرخشنترین عامل ترییت است.
در نظام آموزش و پرورش کشور در طول سال تحصیلی
سرنامههای آموزشی با عوان وآموزش خانواده» برای اولیای
دانش آموزان اجرا میشود. هدف اصلی این برنامهها اصلاح» بهبود
پا تغییر نگرشها و باورهای والددین نسبت به مسائل و شیوههای
ترییتی فرزندان و در نتیجه» ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین
خانه و مدرسه است.
به منظور سنجش میزان تاثیر برنامههای آموزش خانواده بر تخیر
رفتار والدین نست به فرزندان خود» نوسند؟ مقاله تعداد120 نفر
از والدین دانش آموزان دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطة
شهرستان شهرضا از توایع استان اصفهان را مورد مطالعه و بررسی قرار
داده است.
تایج تحقیق حاکی از این است که بین آموزش خانواده و ارتقای آگاهیها و داستههای تربیتی والدین، بهبود راهنمای تحصیلی ،
هدایت دینی و اخلاقی فرزندان و شیوههای مناسب روابط
خانوادگی، رابطه معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر تاثیر
آموزش خانواده بر تغییر رفتار والدین نسبت به فرزندان خود در بین
والدین آموزش دیده بیشتر از والدین آموزش ندیده است. این
تفاوت در بین دانش آموزان دور راهنمایی تحصیلی کمتر و دراین
والدین دانش آموزان دورة متوسطه بیشتر است.
ملخص الجهاز:
بهمنظور سنجش میزان تأثیر برنامههای آموزش خانواده بر تغییر رفتار والدین نسبت به فرزندان خود،نویسندهء مقاله تعداد 120 نفر از والدین دانشآموزان دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطهء شهرستان شهرضا از توابع استان اصفهان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.
آیا بین میزان تأثیر آموزش خانواده بر تغییر رفتار والدین آموزشدیده و آموزش ندیده در خصوص بهبود راهنمایی تحصیلی فرزندان تفاوتی وجود دارد؟ 3.
یافتههای تحقیق جدول شمارهء 1:مقایسه میانگین رتبهء ابعاد آموزش خانواده در دو گروه آموزشدیده و آموزشندیده مربوط به فرضیههای 6-1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس آزمون U مان-ویتنی با توجه به اینکه Z محاسبهشده در خصوص«ارتقای آگاهیها و دانستههای تربیتی-بهبود راهنمای تحصیلی فرزندان-هدایت دینی و اخلاقی فرزندان-شیوههای مناسب روابط خانوادگی-تحکیم رابطهء صمیمی بین اولیا،مربیان و فرزندان-واگذاری مسؤولیت به فرزندان»در سطح 05/0> P معنادار بوده است،بین میانگین رتبهء نمرات والدین آموزشدیده و آموزشندیده تفاوت وجود دارد.
جدول شمارهء 3:مقایسهء میانگین رتبهء ابعاد آموزش خانواده در دو گروه آموزشدیده و آموزشندیده در دورهء متوسطه (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس آزمون مان-ویتنی با توجه به اینکه محاسبه شده در خصوص«ارتقای آگاهیها و دانستههای تربیتی-بهبود راهنمای تحصیلی فرزندان-هدایت دینی و اخلاقی فرزندان-شیوههای مناسب روابط خانوادگی-تحکیم رابطه صمیمی بین اولیا،مربیان و فرزندان-واگذاری مسؤولیت به فرزندان»در سطح 05/0> معنادار بوده است،بین میانگین رتبه نمرات والدین آموزشدیده و آموزشندیده در دورهء متوسطه تفاوت وجود دارد.
3-براساس نتایج تحقیق،چون آموزش خانواده در دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه در مجموع در تغییر رفتار والدین آموزشدیده در خصوص ابعاد شش گانه تأثیر زیادی داشته است،پیشنهاد میشود از مدرسان و استادان مجرب،کارآزموده،متخصص و با تجربه در این کلاسها استفاده شود.