خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی معرفتشناختی آموزش درس «علوم تجربی» با تکیه بر دیدگاه ویتگنشتاین در باب معرفت انسان است. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل مفهومی (ارزیابی ساختار مفهوم) و روش استنتاجی پیشرونده استفاده شده است و سعی شده تا از طریق تحلیل آرای ویتگنشتاین در کتاب پژوهشهای فلسفی و درباب یقین، ماهیت علوم تجربی از منظر او مورد بررسی قرار گیرد و سپس دلالتهای آن در زمینه آموزش این علوم در مدارس استنتاج شود. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که موضع ویتگنشتاین دوم در باب علوم تجربی مخالف اثباتگرایی بوده و از طریق ارائه تمثیل «بستر رودخانه» در باب معرفت انسانی، تلقی بدیعی در باب علم را شامل میشود که دور از نقدهای بنیادگرایی و نسبیگرایی است. بر اساس این نظریات، آموزش علوم تجربی باید با توجه به ارتباط پویای آن با علوم انسانی و سازههای اجتماعی و فرهنگی صورت گیرد و در آموزش این علوم باید به تاریخ و جامعهشناسی علم توجه ویژه داشت.
The aim of this research is to epistemological investigate of science teaching based on Wittgenstein's view on certainty and human understanding. To achieve this goal, conceptual analysis method (concept structure evaluation) and progressive deductive method have been used, and an attempt has been made to analyze the nature of sciences from his point of view through the analysis of Wittgenstein's opinions in the Philosophical Investigation and On certainty, then its implications are deduced in the field of teaching sciences in schools. The findings of the research show that Wittgenstein position on sciences is against positivism and through the presentation of the "river bed" parable about human knowledge, it includes a novel view on science that is far from fundamentalist and relativism criticisms. Based on these theories, the teaching of sciences should be done according to its dynamic relationship with humanities and social and cultural structures, and in the teaching of these sciences, special attention should be paid to the history and sociology of science.